Waarom trekken zwervers niet naar het zuiden?

In onze streken vriezen 's winters soms zwervers dood. In Polen, Rusland, de USA en Skandinavië gebeurt dat zelfs elke winter meerdere keren.

Waarom trekken zwervers niet naar het zuiden?

Als je toch dakloos bent, kun je elke dag lopend, liftend of zwartrijdend een paar kilometer zuidelijker komen. Na een paar weken of maanden zit je dan in Zuid-Europa, en hoef je nooit meer bang te zijn voor de kou.

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Zwervers/ daklozen lijken vaak solitair te leven maar vormen onderling hun eigen maatschappij binnen de maatschappij.

Eenmaal geintregeerd in zo'n groep laat je die groep moeilijk los.
De groep biedt een vorm van bescherming en erkenning.
De rest van de maatschappij heeft je immers vaak al uitgekotst.

Zwerven naar een andere stad of land betekent dat je opnieuw je plekje in een groep moet veroveren en zolang je dat nog niet gelukt is loop je grote risico's op o.a mishandeling.

Bovendien geldt in veel steden " eigen zwervers eerst" als het gaat om (tijdelijke) hulp in de vorm van voeding en nood opvang.

Het is voor een "gewone'' sterveling al moeilijk om je elders te vestigen en je thuis, veilig en geaccepteerd te gaan voelen.

Laat staan voor een kwetsbaar persoon als een zwerver/ dakloze die ook nog eens volledig afhankelijk is van de wereld om hem/haar heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een zwerver is net als elke bewoner van een land een officiële inwoner die dan ook alszodanig ingeschreven staat en in theorie een paspoort zou hebben. Als je dan naar een ander land gaat en daar aangehouden wordt dan wordt je gearresteerd en zonder pardon teruggestuurd.

Verder zullen ze misschien ook wel gehecht zijn aan de buurt waar ze rond hangen want dan zou je je ook kunnen afvragen waarom iedereen die in het Gooi woont niet naar bv Friesland trekt waar huizen bv goedkoper zijn. Je hebt iets wat je bindt aan de plek waar je woont, of dat nou een baan is, vrienden of gewoon de mooie natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden hierboven vind ik heel goed. Nog een kleine aanvulling:

Het is nogal wat om zo ver te gaan reizen. Liften is gevaarlijk, en voor daklozen met een niet zo'n goede hygiene misschien ook niet haalbaar. Met het openbaar vervoer heb je kans op een grote boete.
Maar vooral: zo'n actie vraagt nogal wat daadkracht. En ik wil absoluut niet alle daklozen over één kam scheren, maar ik kan me voorstellen dat juist die daklozen die doodvriezen, een groep is bij wie daadkracht misschien een probleem is.
Nou is het voor lang niet alle mensen zo dat ze door psychische problemen of een gebrek aan daadkracht op straat komen te staan, maar voor een deel zal dat wel meespelen, dus zij zijn dan sowieso al een groep die kwetsbaar is. Maar ook als je geen drugs gebruikt, geen psychische problemen hebt en een sterk karakter hebt, en door omstandigheden dakloos wordt, is het moeilijk.
Als je buiten slaapt, moeite hebt om genoeg en gezond te eten, kan ik me voorstellen dat het nogal moeilijk is om je sterk en daadkrachtig te voelen, als je lichaam in slechte conditie is, heeft dat ook zijn effect op de geest. Als je te moe of ondervoed bent, daar kan je zo suf en neerslachtig van worden, dat het bijna onmogelijk is om dingen echt aan te gaan pakken en oplossingen te bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zwervers zo doelbewust konden leven (dus bij zichzelf denken, kom het is hier koud, ik zoek bv een maat en we reizen samen naar het zuiden) dan waren het geen zwervers. Over het algemeen is het een categorie mensen die ""uitgevallen"" zijn. Het zijn heel psychisch -zwakke mensen.
Niet te verwarren met ""reizigers"", die vind je bv op woonwagenkampen. Dat zijn mensen met nog een nomaden-gen in zich. Die willen zich niet hechten aan een bepaalde plaats en kiezen doelbewust en met hun groep voor wonen of verplaatsen.
NB Reizigers zijn niet de zigeuners. want dat is een nomadenvolk.