Bestaat er onderzoek naar het opstoken van gescheiden mensen tegen elkaar door advocaten?

Ik hoor heel erg vaak dat gescheiden mensen met een vraag naar een advocaat gaan en dan een advies krijgen dat onnodig het conflict tussen de exen creëert of verder verdiept. Vaak ten koste van beiden uiteindelijk. Schadelijk en niet-integer advies dus. Ik ben benieuwd of hier eens serieus onderzoek naar is gedaan.

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja logisch je stapt bij een advocaat binnen en die persoon ( de hele beroeps groep ) leeft van het conflict . Dus een klein conflict is een kleine klus een groot conflict is een vette kluif . Ook bij zakelijke situatie's zodra je de contracten gaat opzoeken en advies bij een advocaat vraagt is het raak of bij arbeid's conflicten . Vaak na jaren herrie zijn alleen de advocaten er beter van geworden . Vraag een advocaat niet of er een zaak van te maken is . Dat is de slager vragen of je beter vegetariër kan worden . Of de kapper vragen of het haar geknipt moet worden .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort, je zegt wel dat de beroepsgroep leeft van het conflict, maar zij máken het conflict niet. Het conflict ís er al. Een groot conflict hoeft geen vette kluif te zijn, het kan zelfs je goede naam kosten bij de beroepsgroep.
Als men onterecht beschuldigd wordt van een ernstig misdrijf of men de kinderen uit het buitenland terug wil hebben, is men maar wat blij met een advocaat die de tanden laat zien.
Na jaren herrie is het hopelijk niet de advocaat die er beter van is geworden maar degene die terecht het proces heeft gewonnen.
Natuurlijk is er kaf, maar nog veel meer koren. Het is aan de cliënt zelf om voor het koren te kiezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben echt een voorstander van het nut en het maatschappelijk belang van de advocatuur en dat blijkt niet uit m'n opmerking . Sorry . Maar ik bedoelde dat cliënten wel kritisch moeten kijken naar wat de advocaat in hun naam voor een strijd aan gaat en of dat werkelijk is wat ze willen en dat een advocaat vaak het conflict niet kleiner maakt . Niet dat alles maar in de minne geschikt moet worden . In de praktijk is het heel vaak dat diverse partijen ruziën met advocaten er op aan en bij het proces zegt de rechter gaat u even met elkaar praten :):) En kijk of u er niet uit kan komen zo niet dan wijs ik vonnis . En zie daar het conflict is vaak opgelost .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort, jouw voorbeeld komt best vaak voor (zelden bij strafzaken). Zo'n gebaar van de rechter werkt ook alleen maar als er geen onoverkomelijke schade (o.a. geestelijke schade) is aangericht en er nog mogelijkheden zijn om tot een vergelijk te komen. Dit kan echter alleen door rechters worden voorgesteld, zij zijn namelijk de enige onpartijdige en onafhankelijke partij in een zaak.
Het wil niet zeggen dat advocaten onderling geen correspondentie voeren. Maar als advocaten met hun cliënten gezamenlijk bij voorbaat al om de tafel gaan zitten komt hun onafhankelijke positie in het geding. Het veroorzaakt achteraf alleen wantrouwen.
Ook is de kans groot dat men tijdens zo'n sessie betrokken wordt in een ongewenste situatie en dat dient een raadsman te allen tijde te voorkomen.
Wat zeker waar is, is dat de advocaat van de "winnende" partij niet geliefd is bij de cliënt van de tegenpartij.

Antwoorden (1)

Mij is niet bekend dat er ooit enig serieus onderzoek, zelfs een niet-serieus onderzoek, gedaan is of een echtscheidingsadvocaat schuld heeft aan een negatief verloop van een scheiding. Dat is ook erg moeilijk, aangezien iedere kant door beide partijen verschillend belicht wordt via emotionele waarnemingen.
Iedere advocaat behandelt op verzoek van de cliënt de financiële kant. Dat die bij beide partijen niet synchroon loopt is duidelijk. Een partij wil zoveel mogelijk, de andere partij wil er ook zo gunstig mogelijk van af komen en omgekeerd.
Stel de vraag is: “Hoe kan ik zo lang mogelijk in het huis blijven wonen en/of een zo hoog mogelijke alimentatie krijgen?”
De advocaat mag niet reageren met: “Nou, nou, zou u dat wel zo eisen, dat lijkt mij vervelend voor de andere partij” maar dient alle wettelijke mogelijkheden noemen. Het is niet ter beoordeling van de advocaat of zijn advies de verstoorde relatie verder verstoort, het is de verantwoording van de partij hoe met het advies wordt omgegaan. Over de redelijkheid van de eis dient de advocaat geen mening te hebben. Als de eis exorbitant is en geen kans van aanvaarding heeft, zal een verstandige advocaat de zaak afwijzen.Een advocaat luistert, handelt in opdracht, kan een waarschuwende opmerking plaatsen over eventuele negatieve gevolgen in de verhouding maar is nooit een moralist.
Dat een rustig verloop van een scheiding meer kans lijkt te hebben als het proces met behulp van een mediator plaatsvindt komt door het feit dat beide partijen nog door één deur kunnen en deze situatie ook zo wensen te houden. Dat is duidelijk.
De mediator heeft nl een bindende taak, een echtscheidingsadvocaat heeft een andere taak, nl een uitvoerende taak.
Een mediator dient niet partijdig te zijn. Een advocaat dient onafhankelijk én partijdig te zijn.
Bij het geven van adviezen en het behandelen van de zaak is de advocaat de raadsman en dient zich te laten leiden door het belang van de cliënt. Schadelijke en niet-integere adviezen zijn uit den boze. Zo zijn de regels.
Stel, een advocaat verlaagt zich tot het geven van een niet-integer advies met een stokend karakter, dan nog blijft het de verantwoording van de cliënt om, geheel uit vrije wil, wel of niet met elkaar in zee te gaan.
Voor het tegen elkaar opstoken van scheidende partijen door advocaten is geen enkel betrouwbaar bewijs. Vooralsnog berusten deze vooronderstellingen op niet te bewijzen emotionele ervaringen van partijen met tegengestelde belangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dikwijls lukt het zelfs de mediator niet om samen tot overeenstemming te komen, lukt het wel dan komt dit succes hoofdzakelijk op het conto van de scheidende partijen die graag “als vrienden” uit elkaar wensen te gaan en er zelf alles aan willen doen om te zorgen dat de persoonlijke verhouding op afstand na jaren nog intact is. De mediator is dan de onpartijdige bemiddelaar.
Komt een cliënt echter alleen (dus buiten de andere partij om) bij de scheidingsadvocaat om een advies, dan is de wil om te scheiden via het traject van een mediator of mediator-advocaat door de scheidende partij al gepasseerd.
Poet
8 jaar geleden
Ik zie mensen naar een advocaat gaan terwijl ze eigenlijk juridisch advies zoeken. Bijvoorbeeld omdat ze niet het verschil kennen tussen een jurist en een advocaat. Ik zie advocaten adviseren om een reeds achterstallige betaling maar even helemaal niet te doen om een positie te verstevigingen terwijl er echter nog geen hard conflict is en daardoor juist wel ontstaat. Ik zie heel veel advocaten die niet de potentiële consequenties van een actie noemen welke, via verstoring / verharding van de relatie, terug kunnen slaan op cliënt. Direct, financieel (slepende juridische conflicten), via de kinderen, op de gezondheid/stress.
Poet
8 jaar geleden
Ik zie zelden het advies om iets maar eens te slikken
Poet
8 jaar geleden
Ik hoor mijn eigen advocaat nog zeggen: "je doet jezelf tekort"
Poet
8 jaar geleden
Ik heb het dan toch zeker over een twintigtal voorbeeld welke ik aardig goed ken van kennisen/collegas
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is of er onderzoek is gedaan naar het eventueel stoken van advocaten.
Mijn antwoord is: neen, voor zover ik weet niet.
Ik ken ook alleen maar advocaten die hun werk naar beste eer en geweten goed doen. Waar u zoveel niet-integere advocaten tegenkomt is voor mij niet duidelijk.
In echtscheidingszaken moet men afgaan op hetgeen de cliënt verteld en wat hij/zij wel en niet kwijt wil. Niet meer en niet minder. Al lange tijd kan men bij veel advocaten terecht voor een eerste kennismakingsgesprek van een half uur.
Het is de cliënt zelf die na deze oriëntatie een besluit neemt. Dat hoeft niet op dezelfde dag. Men kan zelfs naar meerdere advocaten voor een oriënterend gesprek om daarna wel of geen voortgang aan te gaan en bij wie. http://www.advocaten.nl/wat-kost-een-advocaat/