Spreken de Russen in Kazachstan ook Kazachs?

Wellicht zullen de Russen in Kazachstan Russisch als moedertaal hebben. Maar kunnen ze Kazachs? Leren ze dit op school?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

De officiële spreektaal van Kazachstan is sinds de onafhankelijkheid (1991 het Kazachs, een taal die verwant is aan het Turks. De Russische bewoners van het huidige Kazachstan zullen dus Kazachs dienen te leren en te spreken, aangezien het de officiële staatstaal is.
De staatstaal Kazachs wordt door ruim 64% van de mensen gesproken. Russisch is nog steeds een officiële taal die door 95% wordt gesproken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ten tijde van de sovjetmacht mocht het Kazachs niet. Nu moet het. Maar het gaat moeizaam door het gebrek aan leerboeken en literatuur.

Toegevoegd na 30 minuten:
De taal die wordt gesproken in het zakenleven en dagelijkse leven is het Russisch. De Regering heeft echter verordend dat de wettelijke taal het Kazachs is. Zo wordt het Kazachs steeds meer verplicht onderwezen op scholen en kinderdagverblijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op de middelbare scholen wordt zowel Kazachstans als Russisch onderwezen, maar men kan niet kiezen. Men moet beide talen volgen. Het streven van het Ministrie voor Cultuur en onderwijs is dat 90@ van de bevolking in 2020 Kzachstans spreekt en kan schrijven.
Op de scholen in Kazachstan kunnen ouders kiezen of hun kinderen onderwijs krijgen in de Kazachse taal of in het Russisch. Alle lessen worden in beide talen aangeboden.

Een probleem is dat in het Kazachs veel dialecten bestaan. Iemand uit de regio van Astana spreekt een versie van de taal die voor mensen in het zuiden van het land nauwelijks te verstaan is. Het zuidelijke Kazachs kent veel elementen uit de Oezbeekse taal. Er zijn nieuwe woordenboeken voor het Kazachs waarin de grootste gemene deler van de woorden uit het hele land is opgenomen, maar voor veel mensen betekent dit een vervreemding van hun eigen originele taal. Veel kinderen spreken hierdoor Kazachse woorden die ze op school geleerd hebben maar die door hun ouders niet worden begrepen.

In de steden wordt mede daarom hoofdzakelijk Russisch gesproken. Samen met Kirgizië is Kazachstan van alle Centraal-Aziatische Sovjetrepublieken het meest
gerussificeerd. Vandaar dat de Russen die er gingen wonen vrijwel geen interesse hadden (en hebben) om de lokale taal te leren. In 1997 sprak slechts 9% van de Russen in Kazachstan Kazachs.
Amadea