Hoe vraag je iemand wat er precies gebeurd is waarom ze gaan scheiden?

Buren van ons gaan scheiden. Deze buren kunnen wij heel erg goed mee. We zijn met 5 stellen tegelijkertijd in os rijtje komen wonen. En van het begin af aan klikte het meteen tussen dat stel en ons.

2 weken geleden zijn ze nog bij ons wezen koffie drinken en hebben we een gezellige avond gehad.

Eergisteren ineens een "te koop" bord in de tuin. En via een WhatsApp groep te horen gekregen dat ze gaan scheiden.

Mijn man en ik zijn hiervan best van slag. En ik wil ze toch eigenlijk wel vragen wat er aan de hand is. En ook niet ongeïnteresseerd overkomen. Want ik ben wel geïnteresseerd. Ik weet ook dat ze er zelf ook erg verdrietig van zijn.

Ik vind WhatsApp of email niet geschikt. Maar zo aanbellen durf ik niet goed. Ook omdat ze kinderen hebben. 13, 11 en 9.

Ik was net de hond aan het uitlaten word ik aangesproken door 2 voor mij onbekenden uit de buurt. Beginnen ze mij uit te horen over wat er bij die buren aan de hand is. Daar heb ik een bloedhekel aan. Maar dat schijn je te hebben in een dorp. In Amersfoort was dat echt niet gebeurd.

Ze begonnen de buurvrouw af te zeiken en dat zij de schuldige is en of zij al is opgerot...bla bla bla.
Dus ik heb het vermoeden dat er wel het e.e.a. is voorgevallen. Maar eigenlijk wil ik ze beiden en de kinderen laten weten dat ik er ben en ze eventueel wel wil helpen met wat dan ook.

Hoe en wanneer kan ik ze nu het beste benaderen?

7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies nog wel : ) sorry . ik merk dat je oprecht begaan bent en niet ( alleen ) uit sensatie zucht het naadje Vd kous wil weten . Stuur gewoon een Ap van jo wat is er aan de hand ? Kunnen we wat voor je doen en dan sterkte er mee . Hou het simpel en oprecht . Of een briefje in de bus met de zelfde strekking maar weeg je woorden dan wat meer .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Na wat navraag weet ik waarom ze gaan scheiden .( De gemeente heeft het ze gevraagd . Het moet zelfs ! Glas in de ene bak , papier en verpakkingen in een andere enz ja het schijnt te moeten . :)) De mogelijk speelt ook mee dat hij nooit meer wil koffie drinken bij de buren en dat de buurman vaak gezellig kwam langs wippen . Dus vraagje man .
Erna55
7 jaar geleden
Mensen gaan scheiden omdat ze niet meer samen verder willen... Het lijkt erop dat de buurt een schuldige zoekt, en een aanleiding.
Maar het gaat niemand wat aan natuurlijk. Wanneer je ze oprecht wilt steunen, dan zou ik de vragen van de roddelzoekers afkappen. "Het gaat niemand wat aan " . Wat deed je hiervoor wanneer je de buren iets wilde laten weten ? Belde je op, stond je voor hun deur, deed je een briefje in de bus...
Dat kun je nu ook doen. Het zijn dezelfde mensen als eerst.
Je hoeft niet krampachtig te gaan doen.
" ik denk dat jullie nu in een lastige tijd zitten, als ik iets voor jullie kan betekenen laat het me dan weten " . Daarna de roddelzoekers van je afschudden.
paulus811
7 jaar geleden
Ik bedoel het niet lullig HeerVoldemort, maar jij wilt graag weten wat er aan de hand is bij de buren, maar zodra iemand anders daar naar vraagt heb je daar een bloedhekel aan. Dat is nogal tegenstrijdig. Ik zou als goede buur gewoon toch maar aanbellen, uitleggen dat dit rauw op je dak komt en vragen of je ze met iets kunt helpen. Desnoods wacht je tot de kinderen naar school zijn. Je zult echt niet afgeblaft worden en als dat wel gebeurd weet je ook hoe de vriendschap daarvoor in elkaar stak.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Paulus811 Ik begrijp je reactie. Alleen in mijn geval ven ik niet op zoek naar sensatie. Ik vind het echt erg. En ik wil graag voor ze klaar staan. De manier hoe ik vanmorgen werd aangesproken door die 2 dames was heel anders. Dat was niet vragen hoe of wat. Dat was vissen naar vuile was.

Antwoorden (2)

Vragen naar het waarom, is sowieso iets wat je niet moet doen. Wat je wel kunt doen is er naar toe gaan en vertellen wat je hebt gehoord. Ook kun je vertellen wat dit met jullie doet, hoe jullie meeleven en dat jullie willen helpen waar nodig is. Als de buurvrouw wil vertellen waarom het huwelijk is gestrand doet ze dat vanzelf wel. De reden doet er ook niet zoveel toe, als ze samen deze beslissing hebben genomen kun je toch niets doen om deze beslissing terug te doen draaien. En ook al hoor je van 1 van beiden het waarom, realiseer je dan dat 1 kant van het verhaal niet genoeg is om een oordeel te vellen over de ander, steun ze beiden waar nodig is, luister, zonder over de andere partij te oordelen, het is iets tussen hen, iets waar ze samen een goede weg in moeten vinden. Hou ook je adviezen voor je, tenzij zij daarom vragen. Luisteren en je hulp aanbieden is alles wat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Prachtantwoord, dikke plus.
Z512099
7 jaar geleden
+, wat een antwoord...
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Bedankt. Ik vermoed dat ik inderdaad maar 1 kant te horen krijg. Waar er 2 kijven hebben er 2 schuld. Maar ik steun allebei. Want ik weet dat ze dit allebei niet gewild hadden. Ik heb de vraag een beetje verkeerd gesteld. Vind dit soort vragen moeilijk. Natuurlijk vraag ik me af wat er gebeurd is. Maar eigenlijk wil ik alleen maar helpen.
Rieneke1
7 jaar geleden
Dat was heus wel duidelijk tussen de regels door Voldemort.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begrijp dat je graag het waarom wil weten, maar als een scheiding goed geregeld wordt, is het waarom juist het enige waar beide partijen over moeten zwijgen, dat geeft hen de kans met elkaar in gesprek te blijven en het zo goed en makkelijk mogelijk te regelen en te maken voor de kinderen. Ze hebben het moeilijk genoeg, sla een arm om diegene heen die de deur opent en zeg dat je er voor hen/haar/hem bent, dat is genoeg en meer dan de meeste anderen zullen doen. Sterkte.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik ben er vanavond even langs gegaan. Het is gelukkig geen vecht scheiding. Een geval van "het werkt niet meer samen." Maar nog wel een goed contact tussen pa en ma. Heel prettig voor de kinderen. Ook zal er waarschijnlijk geen restschuld blijven bij de verkoop. Alleen de buurman was thuis. En die was heel blij dat we even langs kwamen om te kletsen. Hij maakt zich zorgen of hij wel een woning kan krijgen. Omdat hij bij de kinderen blijft. Hij is al 15 jaar huisvader met een parttime baan. We hebben aangeboden eventueel te helpen met verhuizen of klussen in een andere woning. Of als hij gewoon een keertje langs wil komen om te praten. Heel naar allemaal hij is er helemaal kapot van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geweldig gedaan. Meer kun je nu niet doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, sluit ik me bij aan hoor @heerV , meer kun je niet doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus + Mooi antwoord, crea
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de lieve reacties, Jodokus, ook jouw antwoord is sterk, zeker de zinnen die beginnen met: Mijn ervaring is.. en Verwacht niet... zijn waar.
Een paar mogelijkheden .
@Je kunt bellen.
Als je de buurvrouw belt , kun je gewoon zeggen wat je inmiddels weet ["jullie gaan scheiden"] en zeggen dat je àls er behoefte bestaat voor ze bent. Of zij koffie komt drinken, bij jou waar niet haar 3 kinderen rondlopen en waar je dus zeker rustig kunt praten. Is het wel verstandig als jouw man niet onverwacht binnen komt zeilen.

@Je kunt een [ouderwets] kaartje/briefje sturen aan beide [aan Marie en Jan] , vertellen dat je het zo jammer vind en een helpende hand bieden als ze die in deze drukke [verhuis-]tijden? nodig hebben.
Maar dat is wel heel erg 'open' en geen antwoord is einde oefening.

@Of je kunt een van tweeén aanspreken op straat, als jij de hond uitlaat en een van beiden loopt net de deur in of uit.

Mijn ervaring is dat je het beste gewoon eerlijk kunt [en moet -je moet niets-] zijn.
Houd het bij je zelf en zeg dat je het zulk vreselijk, onvoorstelbaar en onverwacht nieuws vindt , wat je hoorde en dat je het niet begrijpt...

Meestal begint iemand , als je het inderdaad goed kunt vinden , uit zichzelf wel te vertellen . Maar een garantie heb je natuurlijk niet. Die is niet te geven, nog afgezien van het feit dat ALS iemand al begint te praten, vertellen, dat het maar een miniem onderdeel van de problematiek van de hele geschiedenis KAN zijn.

Verwacht niet dat hoe goed je ze ook kent dat mensen ALLES aan je zullen vertellen : de vuile was hang je tenslotte niet buiten!

Oh en vergeet niet dat wat je ook te horen krijgt altijd de HELFT van alles is , namelijk HAAR of ZIJN verhaal ... haar of zijn WAARHEID.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Bedankt. Ik heb besloten dat ik er zodadelijk even langs ga en aanbel. Ik heb nu inmiddels begrepen dat de buurman er nog woont met de kinderen. De buurvrouw is weg. En komt 's ochtends vroeg thuis om de kinderen naar school te brengen.