Is de naam van de voormalige jeugdherberg veranderd in Stayokay hotel ? zo ja , wat is de reden hiervan?

De jeugdherberg was een fenomeen vroeger, je ging of met de fiets een tocht maken en overnachtte in de jeugdherberg of je kon een week of langer in een jeugdherberg logeren tijdens een zeilweek bijvoorbeeld. Goede herinneringen aan.
De naam [of misschien wel het begrip] zou verdwenen zijn, veranderd zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (2)

Ja, in 2003 werd de naam van de Nederlandse Jeugdherbergcentrale (NJHC), die sinds 1929 bestond, veranderd in Stayokay.

Waarom de naam is veranderd, is (zelfs) niet te vinden op de eigen website https://www.stayokay.com/nl/over-stayokay. Waarschijnlijk is de reden dat de hotels niet langer meer alleen op jongeren waren gericht. Op de website staat hierover: "In de loop der jaren ontwikkelde de NJHC zich tot een moderne hostelketen met een grote diversiteit aan (inter)nationale doelgroepen, (privé)kamers met eigen sanitair, een professionele keuken en vele faciliteiten."
Antoni
7 jaar geleden
Ja. Zo'n dertien jaar geleden werd de Nederlandse Jeugdherbergcentrale hernoemd tot Stayokay. De jeugdherbergen worden sindsdien hostels genoemd. De hostels van Stayokay zijn populair bij backpackers uit de hele wereld. Maar Stayokay richt zich ook op gezinnen, ouderen en groepen. Het is er goedkoop overnachten en je ontmoet gemakkelijk mensen.

De geschiedenis van Stayokay begon in 1929 onder de naam NJHC (Nederlandse Jeugdherberg Centrale). (Stads)jongeren emancipeerden en trokken er zelfstandig op uit om de Nederlandse plattelandscultuur en natuur te ervaren en anderen te ontmoeten. De NJHC bood deze jongeren een eenvoudige en verantwoorde verblijfs- en ontmoetingsplek, ongeacht levensovertuiging, afkomst of klasse. In de loop der jaren ontwikkelde de NJHC zich tot een moderne hostelketen met een grote diversiteit aan (inter)nationale doelgroepen, (privé)kamers met eigen sanitair, een professionele keuken en vele faciliteiten.

Een economische aanleiding tot de naamswijziging was er niet. Men vond 'jeugdherberg' te stoffig geworden, en was toe aan iets moderns. Het woord bleef de verkeerde associatie oproepen, want ze zijn er niet alleen voor jongeren. Hoezeer ze ook probeerden het imago te veranderen, bij de mensen kwamen beelden naar boven van slaapzalen en jeugdherbergvaders zodra ze het woord jeugdherberg hoorden. En de organisatie koos bewust voor een Engelse naam, omdat 55 procent van de bezoekers uit het buitenland komt.
Amadea