Wat zijn de Surinaamse normen en waarden?

Wat vinden Surinamers (in Nederland) belangrijk? Welke rituelen en symbolen hebben zij?!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
17.3K

Antwoorden (1)

Het is afhankelijk van wie of welke bevolkingsgroep uit Suriname je bedoelt.

Op school leerde ik veel . Het is inmiddels een beetje veranderd . Zo zijn er de indianen (oorspronkelijke bewoners) , Hindoestanen , Creolen , boslandcreolen nu Marrons , Mulatten , Javanen , Chinezen , Europeanen , Amerikanen , Portugese Joden , Libanezen , Brazilianen en Boeroes die allemaal in Suriname leven .

Zo las ik in een van de linken dat in Paramaribo naast de synagoge een moskee staat en dat dit in een vreedzame samenleving gebeurt, waar men trots op is.
Tja, het is natuurlijk al weer eventjes geleden dat Bouterse Brunswijk de rivier overjaagde en in de jungle achtervolgde , jaren '80 ~~ na 1975.

Goed, Surinamers in Nederland zijn Hindoestanen, Creolen , Javanen en Chinezen als onderdeel van de samenleving in groepen aanwezig.

Echter op deze vraag : wat zijn de normen en waarden? is geen antwoord te geven . Je kunt hier geen antwoord op geven , anders dan per bevolkingsgroep .

Nu gaat het erom wat je precies bedoelt?
Ik heb een Hindoestaanse vriendin die al > 40 jaar in Nederland woont , zij en haar kinderen hebben totaal andere maatstaven , normen en waarden , dan mijn buren die Creools zijn, maar beide zijn luidruchtig ~ hard harder hardst . Daarnaast heb ik Chinese buren waarvan je niet merkt dat zij een niet Nederlandse achtergrond hebben. Zij lijken net als de Javanen rustiger , je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat zij Europeser leven .

Een overbuurvrouw hoorde ik een jongeman van repliek dienen die een grote mond gaf omdat iemand anders hem op zijn geluidsoverlast aansprak. Dit was weer een andere Creoolse die duidelijk weer andere (fatsoens-)normen en waarden had dan de anderen . Zo zie je maar weer. Het is niet simpel uit te leggen . En ik dacht nog aan overlijden en begraven en de rituelen daarbij, maar dit gaat allemaal te ver , want jij vraagt naar DE Surinaamse normen en waarden... nou die zijn er dus niet.

https://info-suriname.com/bevolkingsgroepen-suriname/

http://www.volkskrant.nl/recensies/van-ruim-819-duizend-surinamers-wonen-er-327-duizend-in-nederland~a983817/