The Belgian Pride wordt jaarlijks georganiseerd door een gelijknamige vzw, die bestaat uit de drie federale holebi-trans koepels, namelijk çavaria (de Vlaamse federatie), Regenbooghuis Brussel (de Brusselse federatie) en Arc-en-Ciel Wallonie (de Waalse federatie). Ieder jaar komen zo'n 100.000 personen naar Brussel voor deze gelegenheid.

De parade ging van start na een toespraak van de organisatie in het bijzijn van politici. Volgens de politie waren er zo’n 80.000 deelnemers.

De optocht waar ook jaarlijks vele honderden hetero's en politici aan deelnemen trok dit jaar 60.000 mensen naar Brussel.

Afhankelijk van het jaar en de schatting tussen de 60.000 en 100.000 deelnemers. (dit jaar minder vanwege de terreurdreiging/aanslag)