Hoe kan het dat er in Nederland elke dag minder mensen sterven, dan dat er babys geboren worden?

Is daar een verklaring voor?
En is dat in andere landen ook zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja , daar is een verklaring voor.
De gezondheidszorg is in Nederland van zeer hoge kwaliteit, afgezet naar het wereldwijd gemiddelde.
Dus, mensen kunnen relatief zeer lang in leven worden gehouden, dankzij transplantaties, ingewikkelde operaties, goede medicijnen, optimale begeleiding enzovoort.
Tegelijkertijd heerst hier een sterke moraal van: Wie kinderen op de wereld zet, verplicht daarmee tegelijkertijd tot: ....ongelooflijk veel en bovendien wordt men geplaagd door het besef dat kinderopvang duur is, energievoorraden uitgeput raken en kinderen-van-nu worden opgezadeld met een haast onmogelijke taak, om de economie (straks) redelijkerwijs draaiende te houden.
Aspirant ouders willen hun kinderen (en wie kan iets begrijpelijkers noemen?) niet met dergelijke misere belasten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tja, we leven langer. Steeds meer ziekten waaraan we vroeger dood gingen, kunnen we nu oplossen.

Een beetje tweedelig natuurlijk. Want aan de ene kant moeten we gezonder worden (zodat we de gezondheidszorg minder belasten), maar aan de andere kant kunnen we de vergrijzing niet meer betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig trouwt men steeds op latere leeftijd en is de kinderwens niet meer zo groot als vroeger (ook voor ongetrouwden). Ook brengt het op latere leeftijd meer gevaren met zich mee voor de vrouw. Daarnaast vinden veel mensen dat er geen toekomst meer is voor de kinderen van vandaag. Nederland is dus aan het vergrijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo dat er elke dag minder mensen sterven, dan dat er babies geboren worden.

Gemiddeld worden er meer babies geboren dan dat er mensen sterven; daardoor is er nog steeds wat 'natuurlijke aanwas' in NL. Vrouwen krijgen gemiddeld meer dan 2,1 kind (de vervangingsfactor).

In de meeste landen is dat zo. In sommige landen is er nu al sprake van een bevolkingsafname, dat zie je vooral in Oost-Europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gemeente Urk heeft het hoogste geboortecijfer met 21,6 kinderen per 1.000 inwoners en Vaals het laagste met 6,0 kinderen per 1.000 inwoners. Het gemiddelde geboortecijfer in Nederland is 11,6. Jaarlijks zijn er in de periode 2003-2007 gemiddeld 189.700 kinderen geboren.

De weergegeven geboortecijfers zijn een gemiddelde over de periode 2003 tot en met 2007. Alle levendgeborenen in deze periode zijn (per gemeente) opgeteld en deze zijn gedeeld door een optelling van de middenjaarschattingen van de bevolking per gemeente voor dezelfde jaren. De middenjaarschattingen per gemeente zijn berekend door de bevolking op 1 januari van een jaar op te tellen bij de bevolking op 31 december van hetzelfde jaar en deze optelling door twee te delen.