Wanneer ik (als gewone burger) iemand een zware verkeersovertreding zie maken, heeft het dan zin dat ik dat meld aan de politie?

De politie zal er allicht geen bekeuring voor uitschrijven, maar noteren ze het misschien ergens ter info? Of wordt zoiets gewoon genegeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

De politie zal in elk geval geen bekeuring gaan uitschrijven.

Als de overtreding niet op zichzelf staat, maar onderdeel is van raar weggedrag, kan het wel nuttig zijn, om het te melden. Zeker, als je de persoon vaker op de weg tegenkomt, en hem telkens weer de raarste capriolen uit ziet halen. Sommige korpsen hebben namelijk speciale verkeersteams, die naar aanleiding van dit soort meldingen, iemand gericht kunnen opwachten en vervolgens gaan volgen.

Is het echter slechts een overtreding, die je hebt zien gebeuren, dan heeft het geen zin, om dit te melden bij de politie.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waardeloos antwoord. M.a.w. U draagt bij aan de verloedering van de maatschappij.

Andere antwoorden (9)

Denk niet dat ze daar veel mee gaan doen als de overtreder niet op heterdaad betrapt wordt, ze zullen het ter kennisgeving aannemen en verder niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een ernstige overtreding is, noteren ze het wel, moet je ook wel het kentekennummer geven natuurlijk.
Nee dat heeft weinig zin, behalve als het ook jou aangaat, bv als jij in gevaar word gebracht.
je kan wel melden als een bepaalse verkeersovertreding op een bepaalde plaats regelmatig gebeurd, bv door rood rijden op een bepaalde plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die overtreding geen gevolgen heeft voor andere weggebruikers, mag ik hopen dat ze hun tijd nuttiger besteden.
13 jaar geleden
Aangifte doen van een verkeersovertreding heeft niet zoveel zin.
Wat je kan doen is een melding maken bij de politie van de overtredingen. Liefst met foto natuurlijk.
Dit kan via het telnr 0900-8844 of op het plaatselijke politiebureau. Als de melding concreet genoeg en het feit ernstig genoeg is kan de bestuurder door de politie benaderd worden voor een gesprek. Als er meerdere meldingen komen kan gericht een VROS-auto [Video Registratie Onopvallende Surveillance ] ingezet worden om te knippen en te scheren.
Het VROS controleert landelijk en richt zich op de Ergenis-Top-Tien. Zaken als te weinig afstand bewaren, te hoge snelheid, verkeerd invoegen en niet handsfree mobiel bellen komen daarbij aan bod. Doordat het VROS-team alles vastlegt op camera, het Video Controle System, kan zij de bestuurder onmiddellijk confronteren met zijn onbehoorlijke rijgedrag en laten zien wat dat gedrag betekent voor de andere verkeersdeelnemers.

Als je woont in de regio van Politie Brabant Zuid-Oost kun je je ook aanmelden voor SMS alert.
Op die manier is de dader gepakt die mij heeft aangereden en vervolgens is doorgereden. Maar dan nog: die dader ontkent, er zijn wel getuigen, maar niet iemand die het daadwerkelijk heeft zien gebeuren - heterdaad - en dan wordt het voor de politie toch moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd doen! Anders doet niemand het! En de vraag komt niet voor niets bij je op, dus je vind het zelf ook. Noteer nummerborden of maak een foto.
13 jaar geleden
je mag hem zelfs aanhouden en dan de politie bellen en die komen hem dan ophalen.
maar dat doet eigenlijk niemand

Toegevoegd na 4 dagen:
even die minnen tegen spreken
in het wetboek staat
bij ontdekking op heterdaad is ieder individu gerechtmatigt de verdachte aan te houden (staat er alleen in iets andere woorden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minnaars leg eens uit?
Nee dit heeft in het geval van een verkeersovertreding geen nut. De politie moet dit met eigen ogen (of via eigen camera's) zien.
Het is nog maar sinds kort dat een politieagent buiten dienst een overtreding kan doorgeven zodat er een bekeuring gegeven kan worden (niet in het geval van snelheid natuurlijk, dit moet met geijkte apparaten gebeuren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de politie zal je een schouderklopje geven en jou zien als een broeder NSBer.

Weet je dat politiehaat in NL vele malen hoger ligt dan in Duitsland........dit omdat ze daar echt zinvol werk doen en niet aan burgerpesterij en muggenzifterij doen.

Antwoord is dus NEEN
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als jezelf niks doet en een ander ook niet keur je dit gedrag goed toch?
Ja, het is immers je burgerplicht om deel te nemen aan de behouden van de openbare orde en dus hoort het helpen van burgers in nood hier ook bij. Iemand aangeven omdat hij of zij een verkeersovertreding heeft gemaakt is hetzelfde.