Hoe was in de negentiende eeuw in Nederland de welvaart verdeeld en welke verschillende groepen armen er waren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt me eigenlijk ook wel.

Het beste antwoord

Deze vraag is niet zo te beantwoorden. Als je steden bezoekt, zie je de overblijfselen van de 19e eeuw en de armoede die er heerste. Achter de fabrieken de piepkleine arbeidershuisjes, waar de grote gezinnen in woonden. De kerk die mensen als konijnen liet leven, het ene kind na het andere.
Slechte gezondheidszorg, onbenul over hygiene, veel kindersterfte. Op het platteland, de arbeiderswoninkjes in de dorpen. Hetzelfde laken een pak. In de veenkolonieen de plaggenhutten.

De afstand tussen arm en rijk was minstens zo groot als tegenwoordig. Alleen waren de armen veeeeeel armer.

Lees b. v van Suzanna Jansen: Het pauperparadijs. En ga dan eens op excursie naar Veenhuizen.

Of van Ina Boudier Bakker: De klop op de deur. Dan krijg je een indruk van hoe mensen leefden in de 19e eeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

2 groepen armen. De linker armen en de rechter armen. Niet te verwarren met links en rechts handigheid.
De welvaart was oneerlijk verdeelt. De rijken hadden meer dan de armen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In die tijd had je zeer rijke mensen. Adel en voor al grote handelaren. Middenstand en arme
13 jaar geleden
rijkdom was toebedeeld aan een zeer beperkte groep van adel, industriëlen, de "oude" rijken uit de 16e en 17e eeuw, en handelaars die in de koloniën hun fortuin vergaarden.
er was een grote groep "middenstand", die een redelijk inkomen had uit werk (ambtenaren, kleinere handelaars).
tot slot war een ontzettend grote groep van (arme) sloebers zoals arbeiders, boeren, mensen zonder werk, kleine winkeliers. voor hen gold geen sociale bescherming, geen geregelde hulp, honger, grote kans op ziekte, smerige leefomstandigheden, nauwelijks kansen om zich op te werken.