Wat betekend "Godverdomme"?

Volgens de site van Bond tegen het Vloeken is het een omgekeerd gebed waarin je god vraagt jou te verdoemen. Volgens een ingezonden brief door een Christen in de Metro staat het voor "God verdoeme..." waarin je god het verzoek doet de vervelende situatie waar je mee zit te verdoemen. Dat is dan geen vloek toch? Hoe zit het nou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wist wat je zei en wat je jezelf toewenst door God te verzoeken zou je je ogen uit je hoofd moeten schamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
??? Beetje vaag. Verklaar u nader aub.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij weet het toch niet, dan mag hij het toch vragen BVB...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste BVB, god bestaat niet dus de vraagsteller hoeft zich nergens voor te schamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Guido, je bedoelt dat jij er niet in gelooft.

Het beste antwoord

Van Wikipedia:
"Veel mensen geloven dat de term beluisterd moet worden als een vervloeking die men over zichzelf afroept: "God, verdoem me!" Echter, een alternatieve interpretatie is dat, wanneer men zich bijvoorbeeld met een hamer op een vinger slaat en als krachtterm Godverdomme! uitschreeuwt, men eigenlijk wenst te zeggen: "God verdoeme deze pijn", met het werkwoord 'verdoemen' in de aanvoegende wijs. Deze lezing wordt ondersteund door vergelijking met bijvoorbeeld het Engels. De term Goddamn of Goddammit heeft precies die betekenis."

Ik denk dat dit waar is. "Verdoeme" is niet "Verdom mij!", maar de aanvoegende wijs van het werkwoord verdoemen. De aanvoegende wijs werd in Nederland gebruikt om bijvoorbeeld een wens uit te drukken (Lang leve de koningin, Moge hij rusten in vrede, etc...). Men west dus dat God iets verdoemd (de vervelende situatie). Het is veel plausibeler dat van oorsprong men bedoelde "God, dat u deze vervelende situatie moge verdoemen", dan "God, verdoem mij (en stuur mij naar de hel)".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dat ik nog niet op niveau 2 zit, anders had je van mij een +1 gehad :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die krijgt Oeroe van mij sowieso...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben net op niveau 2 gekomen, dus bij deze alsnog +1 van mij :)

Andere antwoorden (10)

verdoemen is veroordelen
dus g.v.d betekend in mijn ogen GOD veroordelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Godverdomme is een vloek die je over jezelf uit spreekt letterlijk betekent het god verdoem mij. Maar het woord wordt meestal geuit in situaties van groot ongenoegen met een situatie. Bovendien meent niemand die op deze manier vloekt wat hij of zij zegt. Niemand wil daadwerkelijk dat god hem verdoemt. De echte betekenis is dus een uiting van zwaar ongenoegen met de situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Goden zijn verdoemd... Je ontkent het bestaan van een schepper of een god...

Meer niet... Wil niet zoveel zeggen in feite... En velen leven in ontkenning van god, of je het zegt of niet zegt, dat maakt niet zoveel uit... Wat wel veel uitmaakt is of je ernaar leeft of niet... Door het te ontkennen in je doen en laten dan heb je geen respect... respect is wederzien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de website van de Bond.
Daar staat een uitgebreide uitleg op.

Toegevoegd op 17-05-2009 11:42:26
hoppafood

Mag dat van de Bond tegen het Vloeken? Hun site verteld dat ze het er niet mee eens zijn, maar dat ze primair bezig zijn het misbruiken van de naam van god tegen te gaan. "Kanker" etc mag niet, maar ook weer wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feit blijft dat dit altijd een discutabel punt zal blijven. En zoals Oeroeboeroe al mooi omschreven heeft ligt het vooral aan de interpretatie van de woorden...

Om maar eens een mooi en zeer duidelijk citaat uit een middeleeuws legende/mythe te geven: "Jouw God, is niet mijn God!"

En dit zal wel weer duimpjes omlaag opleveren, maar die neem ik voor lief...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
god verdom me
dus je vraagt god of hij jou wat dommer wil maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D hij is leuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Voor de humor...
God verdoem mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot vandaag dacht ik dat de vloek "Godverdomme" een verzoek was aan God, mij te verdoemen (tot de hel): "God, verdoem mij". De uitleg van Oeroeboeroe over de aanvoegende wijs, is echter ook erg geloofwaardig.

Wie erg gelovig is, verafschuwt dit verzoek aan God, omdat het zeer ongepast is om dit aan God te vragen. Ook daarom is de Bond tegen het Vloeken tegen deze uitroep.
Antoni
14 jaar geleden
&(*%^%$ de Bond tegen het Vloeken. Christenterreur, dat is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat het betekent is duidelijk.

Ik zie het als een krachtterm, waarbij mensen er niet bij stil staan wat ze eigenlijk zeggen / vragen.

Ik zie het ook als een gebrek aan woordenschat of het indruk willen maken met zulke uitspraken.

Eigenlijk is het niet bepaald een uiting van beschaafd intelligent gedrag.