hoeveel procent van de nederlandse bevolking is hoogbegaafd?

graag serieus antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

de stichting Mensa, een organisatie waar je lid van kunt worden als je hoogbegaafd bent, hanteert als norm de 2% met het hoogste iq van de bevolking.
Komt neer op een iq van ca 132, een iets hogere waarde dan de hieronder aangegeven waarde.

Anderen zeggen weer: Degeen die 2 standaard deviatie slimmer is dan de p50 (percentiel 50) is hoogbegaafd.
Bij de standaard deviatie in iq van onze bevolking van 15 en een gemiddeld iq van 100 (=p50) wordt je hoogbegaafd genoemd met een iq vanaf 130. Met dit iq heb je als kind toegang tot de leonardo scholen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op internet gevonden dat nederlanders gemiddeld een iq hebben van 102 (wereldwijd is het gemiddelde 100).
Dat zou inhouden dat 132 2 standaard deviatie boven het ned. gemiddelde ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"Hoogbegaafdheid komt bij 2 tot 3 procent van de bevolking voor.

Hoogbegaafdheid 320.000 tot 480.000 mensen"
[bron: Trouwcommunities]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent hoogbegaafd als je tot een pebaald percentage van de bevolking hoort, dus eigenlijk is het andersom. Er zijn verschillende manieren om het iq te testen en daarmee zijn er ook verschillende schalen. Ik ga nu even uit van de meest algemeen gebruikte indeling. Het gemiddelde iq in Nederland is 100. Als je dan een grafiek zou hebben, zou de top op de 100 zijn. Aan weerskanten gaat de grafiek naar beneden. 2,5% van de bevolking is hoobegaafd en heeft dan een iq van ruim 130. Bij sommige testen worden andere indelingen gebruikt en zal een iq van 135 of 140 worden gezien als hoogbegaafd.
De Mensa, de organisatie voor mensen die hoogbegaafd zijn en van een club lid willen zijn, houdt een percentage van 2% aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling op de antwoorden hierboven.
Een aantal jaren geleden werd gesteld, dat iemand met een HBS of een gymnasium tot de top 2% van de samenleving behoorde. Als nu de top 2 % hoogbegaafd wordt genoemd, dan is dat een kwalijk teken.

Daarnaast is het hele begrip hoogbegaafd een groot deel navelstaren, want ik denk dat er in Nederland nog maar weinig hoogbegaafden zijn, omdat het bij kinderen niet wordt uitgebuit.
Dan zijn het weliswaar hoogbegaafde kinderen, maar ze worden nooit hoogbegaafde volwassenen.
Ook hersenen moet je trainen

Je kunt de lat natuurlijk lager leggen en zeggen dat de top 2 % hoogbegaafd is, dan heb en hou je hoogbegaafden. Maar dat is boerenbedrog.

Als je een absoluut getal aangeeft, dat rekening houdt met de intellectuele prestaties, dan sijpelen die hoogbegaafden zo van het toneel af en houdt je aanzienelijk minder over dan de bovenste x %.

Uit onderzoek is naar voren gekomen, dat aziaten aanzienlijk begaafder zijn (hoger IQ) dan westerlingen. Ik twijfel daaraan sterk, omdat (naar mijn ervaring) aziaten weliswaar studieuzer zijn maar - cultureel gezien - minder onafhankelijk zijn en bereid zijn oude wegen te verlaten en nieuwe wegen in te slaan..