Zijn er fases die je door kan gaan tijdens meditatie?

Zoals bijvoorbeeld dat je hoofd vol zit in het begin en eindigt in een leegte.
Zijn er fases die gedocumenteerd zijn en die men tegen kan komen tijdens een meditatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Bekend in de meditatie zijn de verschillende lagen / frequenties van bewustzijn, t.w. Alpha, Beta Theta, met elk zijn eigen frequentiebereik en uitwerking.

Zoals je wel bekend zal zijn zijn er in meditatie-land vele stromingen; ieder weer met hun eigen te bereiken doel. Daarbij heeft elke beoefenaar ook nog eens zijn eigen beleving/ervaring, wat weer afhankelijk is van "aardse beslommeringen" die je ervaart op het moment van mediteren. Zie bijvoorbeeld eens de ervaring van Carlotta :
http://spiritueelproefkonijn.wordpress.com/2012/10/10/fases-in-je-meditatieloopbaan/

Meestal is het doel van mediteren om helder en rustig te worden, een diepere laag in jezelf aan te boren, en misschien wel op zoek (gaan) naar een spirituele hetzij mystieke ervaring.

Een waarschuwing moet vooral aan de laatstgenoemde toegevoegd worden: "Voor psychisch kwetsbare mensen zou "te diep" mediteren riskant kunnen zijn. Patiënten die lijden aan angststoornissen, depressies, stress of chronische pijn, zou dat soms ook averechts kunnen uitwerken wanneer onderdrukte emoties bovenkomen".
en
"Hans Wolfgang Schumann waarschuwt dat de meditatietechnieken van concentratie en keuzeloos gewaarzijn niet zonder gevaar zijn: een teveel heeft een soort "psychisch verdrinken" tot gevolg en onvoorzichtige toepassing kan tot geestelijke ontsporing leiden".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Meditatie

Wat betreft je toevoeging: misschien eens een tijdspanne stoppen met mediteren en je daarna afvragen wat je hebt gemist, of je minder kunt functioneren, enz.
Misschien zit je er wel zo diep in dat de meditatie-ervaringen voor jou zo gewoon zijn dat ze niet meer 'opvallen'.

Het ga je goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na 17 jaar mediteren ontdek ik nu dat ik geen zelf heb. Die toestand van leegte die je noemt is wat er is. Is mijn mening hoor. Soms vind ik het wel een hel om te ontdekken dat er zoveel onecht is. En dat ik m'n hele leven nog nodig heb om het los te laten. Door het mediteren creëer je een groter bewustzijn, wat meer kan bevatten. Wat de ander ervaart kun je gaan voelen (zelfs op afstand) ik wil er zelf even pauze van eigenlijk. Er zijn wel een paar dingen die authentiek zijn, zoals creativiteit, daar ga ik mezelf me vullen en kan er tegelijk veel door loslaten. Ik hoop dat het gelijk een buffer wordt, een soort grens. Als je het mediteren ergens op richt dat kun je ook problemen op lossen. Je gaat dan door een laag heen, bijvoorbeeld angst, je ontdoet het probleem of de gedachte die je erbij hebt van de emotie angst. Dit doe je door die angst te voelen tot het minder wordt. Als je dan bijvoorbeeld je hand op je hart legt kun je contact maken met de positive aspecten ervan. Of je denkt aan iets wat hele fijne gevoelens oproept, zo breng je er weer licht in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste gyronef, ik denk dat je reactie bedoeld is als antwoord op de vraag van gdanonym en niet als reactie op mijn antwoord.
Misschien alsnog ?
Meditatie is even loskomen van de dagelijkse aandrang tot 'nuttig zijn'.
Dit kan een confronterende reactie geven: de gehele opvoeding is immers gericht op het 'nuttig' zijn.
Maar toch is het goed daar even afstand van te nemen. Wat is 'nuttig', en voor wie is dit 'nuttig' ?
De eerste fase is om vraagtekens te plaatsen bij wat 'nuttig' is.
Daarna volgen er meer: 'Wat is nuttig' ? en voor wie ?
Hoe meer vraagtekens, hoe beter....