Hoe effectief is het reciteren van mantra's bij iemand die absoluut doof is?

Mantra's worden o.a. hardop gereciteerd of hardop gezongen.
Hebben ze hetzelfde positieve effect voor degene die de mantra's reciteert/zingt als deze persoon ze zelf niet kan horen? En hoe heilzaam is het in gedachten reciteren/zingen van mantra's, dus dat je als horend/slechthorend/dove persoon de mantra's dus ook niet hoort?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Het effect van het zingen van mantra's is gebaseerd op de resonantie van onze stem en van die van anderen.
Kan je die niet waar nemen, dan zal het ook geen enkel effect hebben op een dove persoon.
Het er bij aanwezig zijn, kan zeker wel effect hebben, omdat je er voor gekozen hebt er bij te zijn en er speciaal tijd voor hebt vrij gemaakt.
Het zelfde zie je als een doof persoon naar het strand gaat en de branding niet kan horen, maar wel er een fijn gevoel van over houd.
Het geluid is maar een onderdeel van de hele strand beleving.
Zo ook bij het zingen van mantra's, is de zang maar een onderdeel van het geheel.