Wat zijn de verschillen in bijgeloof tussen Nederland en Engeland?

Ik wil graag de verschillen in bijgeloof tussen Nederland en Engeland weten. Bijv. In Nederland brengt het getal 7 geluk en in Engeland is dat juist het getal 8 (Dit is niet waar, ik zeg maar even wat!!)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

In tal van streken van Europa en Amerika, inclusief Nederland, is men er van overtuigd dat wanneer een zwarte kat je pad kruist en van je wegloopt dit ongeluk met zich meebrengt. Maar in Engeland brengt een zwarte kat juist geluk, en een witte kat ongeluk.

In Engeland noemt men een kleine spin die in huis komt vaak een 'money spinner' (geldmaker) en brengt het ongeluk om zo'n spin te doden. In Nederland kan men zo nijdig als een spin zijn, bij ons staat een spin symbool voor gevaar en boosheid.

Verder is het erg lastig om de twee landen te vergelijken op het gebied van bijgeloof, omdat er zowel geheel overeenkomende (onder een ladder doorlopen) als totaal verschillende (eieren) meningen op dat gebied zijn.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weinig reacties op deze vraag. Ik denk dat dit komt omdat het vrij lastig is aan te geven, vooral omdat de Brit het niet goed weet van de Nederlander en vice versa.
In Engeland zijn erg veel spookverhalen en spookhuizen bekend. Maar die zijn er in NL zeker ook wel, dus dat geeft geen echt verschil aan.
Wellicht is de gemiddelde Brit gevoeliger voor mysterieuze en enge dingen dan de "nuchtere" Hollander.
De Britse muziek is gemiddeld ook vrij somber en dramatisch...

Andere antwoorden (1)

In aanvulling op het vorige antwoord: er zijn veel bijgeloof zaken bij een trouwerij in Engeland en dat is wel anders dan in Nederland. Zo zegt de kleur van de trouwjurk heel veel (zie het lijstje bij de link), de dag waarop het huwelijk plaatsvindt en zelfs ook de tijd. De minutenwijzer moet omhoog staan op het moment dat de trouwgeloften worden uitgesproken, dus tussen kwart voor en kwart over. Bij de 1e link staan nog wat meer speciale bijgeloof zaken voor bij een trouwerij.
Bij de 2e link staan een paar dingen die ik niet kende vanuit Nederland. Bijvoorbeeld dat het ongeluk brengt om een pauwenveer in huis te hebben en dat het geluk brengt om bladeren in de herfst te vangen, voor elk blad krijg je een maand geluk.