Kent iemand de filosofie achter '' de 3 vormen van het zelfbeeld'' ?

Een poosje terug sprak ik met een intrigerende vrouw die mij vertelde over haar sabbatical om met monniken ergens in zuid-oost Azië te mediteren. Om puur te kunnen communiceren zou je je bewust moeten zijn van 3 vormen van zelfbeeld, die kunnen interfereren met de validiteit van jouw input in een gesprek. Ik kan het moeilijk verwoorden merk ik.

Het gesprek heeft zoals ik vertel al een poos terug plaatsgevonden, en ik kan het me allemaal nog moeilijk herinneren. Het volgende staat me bij:

De drie vormen:
1. Hoe zie je jezelf? En op welke manier bepaalt dit jouw gedrag?
2. Hoe zie je jouw omgeving? En hoe ben je op zoek naar bevestiging hiervan?
3. Hoe zie je de wereld?

Als je je bewust bent van deze 3 beelden dan zou je deze moeten kunnen loslaten, en je kunnen overleveren aan een gesprek/moment/ervaring, wat dan ook. Dit zou je kunnen oefenen door een bepaalde meditatie, maar alles wat ik nog heb is deze vage herinnering!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Reddie
7 jaar geleden
Ik ken die filosofie niet, maar die drie punten lijken me heel zinnig om je zelfbeeld te bepalen.
Reddie
7 jaar geleden
Overigens, met het beantwoorden van die vragen ben je waarschijnlijk de rest van je leven bezig.
Stukje bij beetje.

Antwoorden (1)

De filosofie er achter is dat het beeld wat je hebt van de wereld de omgeving en van jezelf slechts beelden zijn die je zelf door beïnvloeding van je verleden en ovegeving en de 'persoonlijk aanleg' eigenlijk niet écht bepalen wie je bent. Het is als het ware een illusie.

Als je je dus bewust bent van deze invloeden en gedachten en deze niet als werkelijk te beschouwen kun je als het ware puur een communicatie voeren zonder vooroordelen.

Wie je dan wel bent is een andere vraag. Maar vaak is het niet meer dan dat er of geen zelf is (boedhistisch) of dat dat je atman is (de ziel die onafgescheiden is van de kosmische wereld).

Door deze non-dualistische visies is er dus geen onderscheid meer tussen jou en anderen en de wereld en in die zin kun je je dan overleveren aan gesprek/moment en ervaring.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Advaita_Vedanta
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhistische_filosofie#Sutra_Nikaya

Dergelijke methoden en zienswijzen zijn erg gebruikelijk in Azie meer specifiek in het Boedhisme en Hindoestaanse Yoga maar ook bijv. in het Taoisme.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.arhantayoga.nl/verschillen-tussen-advaita-ashtanga-filosofie