Heeft de mensheid een soort spiritueel gen?

Bij sommige mensen (mischien de meeste mensen) komt op een gegeven moment de vraag "wat is de reden voor mijn bestaan?" Dat leidt vaak tot een spiritueel weg. Meestal gebeurt het onder bepalde omstandigheden, maar de process is vrijwel gelijk bij iedereen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Uitgaande dat spiritualiteit bestaat, is er bijna altijd een erfelijke aanleg hiervoor waarneembaar.
In principe zijn we het allemaal, maar vaak heeft het rationeel denken de overhand.
Sinds een tiental jaren lijken de kinderen van spirituele ouders, sterker spiritueel te zijn , dan de ouders zelf.
Dit geeft vaak veel problemen voor de kinderen zelf, tot een jaar of 7.
Grote problemen met slapen, nachtmerrie's, eetstoornissen, veel huilen, moeilijk bereikbaar, onbegrepen angsten enz.
Bijna altijd gaat de hooggevoeligheid van moeder naar dochter en van vader naar zoon en is een belangrijk onder deel geworden van hun karakter.heel vaak zie ik oma, dochter en kleinkind, die alledrie spiritueel zijn, waarvan het kleinkind het sterkste is.
Moeilijk om het hier even uit te leggen hoe dit is vast te stellen, maar dit is zeker mogelijk.
het is te "meten"via het gevoel.
Spiritualiteit is een pover restant van wat we ooit als oermens allemaal gehad hebben om te overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Hoi Ed,
Zou je dan ook kunnen verwijzen naar het objectieve onderzoek waar in vast is komen te staan, dat die erfelijke factor daadwerkelijk bestaat? Of is dat ook een 'gevoel'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grapje zeker he, je weet het antwoord zelf.
Of moeten we er 60 reactie's tegen aan gooien, om dan te ontdekken dat het niet te bewijzen is, maar ook niet te ontkennen.
Maar ik geef hier een mening gebaseerd op jarenlange ervaringen, vooral met de problemen die mensen ( kinderen) hiermee ervaren.
Spiritueel zijn is eerder een grote persoonlijke belasting dan een verreiking.
Gek toch eigenlijk he, dat er zoveel mensen wel in geloven en zoveel andere totaal niet, er is bijna geen tussenweg lijkt het wel.
AWM
13 jaar geleden
Mijn opmerking ging puur over de onderbouwing van de bewering dat "er bijna altijd een erfelijke aanleg hiervoor waarneembaar is". Waar is die uitspraak op gebaseerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigen waarnemingen van ongeveer 600 personen.
AWM
13 jaar geleden
Hoe kunnen nou personen bij zichzelf waarnemen of er een genetisch verband tussen ze is? En waar hebben die 600 personen dat éénduidig beschreven, zodat wij daar kennis van kunnen nemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Ed.
Bedoel je toevalig indigo kinderen?
Betreffende gevoel, spiritualiteit en bewijzen. Mijn beperkte ervaring heeft geleerd dat wat je bereikt of "vat" in spiritualiteit is niet door te geven aan een andere. Je kan alleen een kaart of instructies geven om de weg te wijzen. De rest ligt aan de gene die het will proberen. Een poging om aan iemand een spiritueel ervaring te "verkopen" zal altijd mislukken. In het beste geval zou je dan een nieuwe religie creeren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaringen wijzen op een erfelijk onderdeel van een karakter, er bestaan veel namen voor deze kinderen, maar daar heb ik niet zo veel mee.
Heb een hekel alles maar in hokjes te stoppen.
Maar ik kom het regelmatig tegen, vandaag nog.
AWM
13 jaar geleden
Nou, je wilde dus zeggen: Ik denk van wel.
Dat is nou net waarom dit soort discussies altijd zo uit de hand lopen. Je hebt een bepaald gevoel, maar gevoelens kloppen vaak niet met de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwm.
Als ik zie/ voel dat de kinderen van mensen die hier komen ook sensetief zijn en de moeder van hun moeder ook, dan zie ik op den duur een logica, een verband tussen de dingen die ik zie/ voel.
Tussen mijn wereld en jouw wereld staat een alsmaar hoger wordende muur, dat is niet mijn schuld en niet jouw schuld, dat is de schuld van de wetenschap die we zo nodig willen bedrijven en die ook echt nodig is om ons als soort te kunnen handhaven.
Wetenschap is een noodzaak en daar passen onuitlegbare en niet bewijsbare zaken niet in.
AWM
13 jaar geleden
Ed, ik ben er de persoon niet naar om je persoonlijke ervaringen te betwisten.
Maar de vraag was "Heeft de mensheid een soort spiritueel gen?". Daar heb je me niet van weten te overtuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist ik.

Andere antwoorden (8)

Spirituele ontwikkeling vergt een mensenleven (mijn eerste stap op het spirituele pad heb ik 12 jaar geleden gezet) en levert maatschappelijk gezien weinig op. Innerlijke ontwikkeling is een zeer persoonlijk schat, het doel van het leven voor de spirituele mens, maar het is een moeilijke weg om te gaan, zonder wereldlijk rendement.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Dus eigenlijk een afrader?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snoeske, er is geen wereldlijk rendement, voorzo ver je er geen mensen mee kan helpen, kan je dat wel, dan kan het rendament al het wereldlijke ver overstijgen.
AWM
13 jaar geleden
Eeeeehm, nee dank je, ik wandel graag in mijn eentje.
Maar ik waardeer het gebaar.
Nee, dat bestaat niet.
Dat was mijn antwoord.
Nu de rest:
In tegendeel tot wat je beweert leidt dat helemaal niet vaak tot een spirituele weg, de meeste mensen blijven gelukkig geestelijk normaal.
En zeker niet iedereen loopt tegen deze levensvragen aan in zijn leven.
Dus dat proces verloopt ook niet vrijwel gelijk bij iedereen, je vraag stikt van de verkeerde veronderstellingen.
Nee, ik weet het, ik krijg geen 'beste antwoord' van je, maar ik moest dit even kwijt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opgelucht nu?
AWM
13 jaar geleden
Pfffffffffffffff....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongelukkig antwoord van je, want je stelt hier bij deze vast, dat spiritueel zijn niet geestelijk normaal is.
AWM
13 jaar geleden
Nou ja, niet normaal betekent: Niet volgens de norm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijft het zelfde.
AWM
13 jaar geleden
Wil je dan graag volgens de norm zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gevatte vraag!
Wat ben je toch een rat, :-)
AWM
13 jaar geleden
Zolang er maar :) :) staan, komt alles weer goed :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Iedereens visie is hier anders over. Je vraag naar een spiritueel gen is iets wat elkaar al direct tegenspreekt. Een gen in iets wetenschappelijks terwijl spiritueel meer een onderzoek van een mens zelf is, naar zichzelf. Iets wat niet bewezen hoeft te worden en waar de gene in kwestie ook geen behoefte naar heeft te bewijzen.

Spiritueel verwijst denk ik wel naar de kracht van het menselijk soort zichzelf in twijfel te trekken of zichzelf te analyseren als soort. Daarmee overrompelen omdat er direct weer een vorm van "niet accepteren" ontstaat. Dat laatste zou ik identificeren als gen.

"Ik weet dat ik bewust ben, ik weet dat ik weet dat ik bewust ben" enz.

Het gen (wat jij bedoeld) is juist dus wederom ons vermogen onszelf waar te nemen als iemand die zichzelf waarneemt, en dan weer dat oneindige pad. Ik denk dat het spiritueel pad lijdt naar het moment dat je die obsessieve cirkel kunt doorbreken.

De overrompeling is wellicht de aard van alle religiën.

Toegevoegd na 2 minuten:
Excusses, het is: "Daarmee overrompelen we onszelf omdat..." weer dat gen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ 1
nee een mens is intrinsiek spiritueel. Zij die het weten en zij die het niet weten, is wel een schijnbaar onderscheid, schijnbaar. Zij die het niet weten ervaren het niet, en zij die het weten ervaren het wel.

Er is GEEN spiritueel gen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Niet juist. Er is alleen een onderscheid tussen zij die het niet weten, en zij die volledig de weg kwijt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet juist. We zijn allemaal de weg kwijt, alleen sommige vinden hem sneller terug.
AWM
13 jaar geleden
Kijk, we worden het wel eens. Dus er is nog hoop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tom-tom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spreekt jezelf tegen NieuwsGierigvrAAGJE, als de mens intrinsiek iets heeft dan zeg je dus eigenlijk dat er wel een gen is. Het intrinsieke kan namelijk niet tegelijkertijd aangeleerd zijn. Met andere woorden, als je dergelijke dure woorden wilt gebruiken zoek ze dan eerst even op.
De mensheid heeft zeker een spiritueel gen, meegekregen bij de geboorte.
Het begint al als je als kind geboren wordt, de liefde van de moeder naar het kind, en van het kind naar de moeder.
Innerlijke verbondenheid.
Een jong kind heeft het liefhebben in zijn genen zitten, zo vers uit het hemelrijk.
Dat zie je vaak bij hele jonge kinderen, hun ogen zijn helder en onbevangen, en hun gedrag is nog zo ongecompliceerd en open.
Zij zijn nog niet geindoctineerd, en geconditioneerd.
Zeker nu in deze tijd is er een toename van zeer spirituele kinderen, die al vele levens gehad hebben, om ons te helpen het pad in onszelf weer te vinden.
Eens zal het moment komen dat de mensheid zal kiezen om het pad van vernietiging te verlaten, en te kiezen voor het spirituele pad.
Herkennen is erkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spiritualiteit staat niet los van enig levend wezen.
Er is dan ook niet zoiets als een 'spirituele weg'.

Elk 'levenspad' is een spirituele zoektocht, of die nu wordt ingevuld met de vraag: "Hoe wordt ik het snelst met wielrennen?"; "wie ben ik?"; of "hoe zorg ik ervoor dat hij verliefd op me wordt?"

Spiritualiteit wordt vaak verward met 'paranormaliteit', ook dat is totaal niet waar(heid).

Spiritualiteit is geen gave, waar je een speciaal gen voor in huis moet hebben, het geeft eenvoudigweg expressie aan dat! wat je bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is NEE. Wij mensen hebben namelijk de communicatie per taal (woorden) verzonnen en zo ook het woord spiritualiteit. Je kunt het proces dat plaatsvindt in iemand zijn gedachtenwereld niet vangen in een woord.

Ik ben het niet met je eens dat het proces vrijwel gelijk is bij iedereen. Wat wel bij veel mensen voorkomt is dat ze er een heel ander blikveld aan over houden en aspecten van hun leven heel anders benaderen dan voorheen.

Richard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen gen, wel ervaring.

Uitgaande dat binnen de spiritualiteit er reïncarnatie plaatsvindt. Zielen hebben daardoor meerdere levens gekend.
Als je geboren wordt, is het hoogst onwaarschijnlijk dat dit je eerste leven is.
De spiritualiteit zit dus al in je bij je geboorte en is al ervaren in eerdere levens.
In het leven heeft de ziel op onderbewust niveau wel verbinding met je. Ook je spiritualiteit wordt gewoon doorgegeven.