Hoe observeer je gedachten en andere dingen tijdens je meditatie, zonder dat het je afleidt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je, zonder dat het je afleidt? Wat leidt af, ik snap het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik had laatst hier ook een vraag gesteld over meditatie, en dat het moeilijk was te focussen op de Dan Tian door van alles dat me afleidt ( vooral geluiden). En toen zei iemand, dat ik dat dan moest observeren. Vandaar mijn vraag. Het observeren lijkt mij voor mijn gevoel nog meer af te leiden dan en ik vraag me ook af hoe je gedachten dan zou moeten observeren, Negatieve gedachten schenk je zo dan toch aandacht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel observeren, maar niet analyseren.

Het beste antwoord

Wat er bedoeld wordt is dat je het aandacht geeft, zodat je het ook bewust weer kan loslaten.
Dus luister eens goed naar die voorbij rijdende brommer en zeg dan tegen jezelf goed, die is er ook, wat is er nog meer? Laat die brommer dan maar weer gaan.

Als je alles in je omgeving hebt gehoord, dat heb je ook elke facet ervan weer laten gaan. Want je kan maar een ding tegelijk heel goed beluisteren.

uiteindelijk is het niet meer belangrijk om je omgeving te horen, dan zit je vanzelf weer in jezelf.

Dit kan je ook toepassing met je eigen gedachten. Hou die ene gedachte maar even vast en luister ernaar. Laat het dan weer los... op naar de volgende gedachte (zoals de wolken die komen en weer gaan).

Zoals Lao Tse zegt: "Als je iets wilt pakken, moet je het heel even loslaten. Als je iets wilt loslaten, moet je het heel even pakken."

Zeer, zeer wijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door niet je identiteit te verbinden aan hetgene wat je denkt.
Je moet je helemaal niet afvragen waarom je iets denkt en ze gewoon direct terzijde schuiven, voordat die gedachte emoties kan oproepen.
Je maakt als het ware alleen even een mentale notitie ervan.
Ik zeg altijd "check" als ik die gedachte geregistreerd heb, en daarna "Next".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol grappig :) Ik zal dat ook eens proberen. Het is vaak zo sterk een bepaalde gedachte/emotie komt gewoon overal doorheen. En das een emotie die me uitput, dus ik wil er wel wat mee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er iets opkomt wat sterke emoties bij je oproept, moet je je voornemen om daar na je meditatie een paar uur voor uit te trekken om je erover op te winden.
Nu ben je aan het mediteren dus neem even een pauze van het denken aan die situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft dan die hele meditatie wel nut gehad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat wel. Na een goeie meditatie ben je veel rustiger in je hoofd en ben je beter in staat om een oplossing te vinden voor die situatie.
probeer het weg te ademen en concentreer je volledig op je ademhaling.. desnoods overdrijf je een beetje met de ademhaling om meer concentratie op te wekken