Voor mij zelf hoort paars bij violet en lila, deze kleuren betekenen voor mij zelf, onpeilbare ruimte, spiritueel, ongrijpbaar, liefdevolle hulp, intense warmte, energie vanuit de kosmos, onzichtbare helpers, uitgestoken handen, het is de kleur van mijn" THUIS" waar ik vandaan kom, iets wat op een hemel lijkt, maar het niet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx voor je mooie antwoord Ed!

Andere antwoorden (12)

Paars heeft als rooms-katholieke liturgische kleur een betekenis die samenhangt met boete doen en wordt gebruikt voor de advent en vasten oftewel veertigdagentijd (de tijd voor Pasen). Tegenwoordig wordt paars ook gebruikt voor begrafenissen. Maar in de politiek ligt de betekenis weer anders......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ikzelf heb ook een roomse achtergrond en kan me helemaal vinden in de reactie van hierboven.
Paars is de kleur van waardigheid, van macht en ijdelheid.
Van drift en conflict, van rouw, koninklijkheid, relegie en spiritualiteit.

Toegevoegd na 19 seconden:
religie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze heb ik van WikiPedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paars
En deze van een bestand:

Paars
-
(Goethe)
Paars is koninklijk en waardig
Paars boezemt ontzag in
Paars is inventief, vol inspiratie en originaliteit
Paars is spiritueel
Paars is strijdlustig en verraderlijk
Paars zorgt voor zelfverzekerdheid en verstekt het gevoel van eigenwaarde
Paars kan ook deprimerend zijn en gevoel van isolement opwekken
(Beintema)
Paars staat voor macht, geloof en ijdelheid
Paars staat ook voor het buitengewone, onconventionele en het extravagante
Paars is origineel
Paars is opdringerig
Paars staat voor fantasie en magie
(Heller)
Paars staat voor het onbewuste, het geheimzinnige
Paars is dreigend
(Itten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paars is de kleur van: rouw, boete, vasten, ingetogenheid, onderdanigheid.
13 jaar geleden
Paars
Sleutelwoorden bij paars:onderscheidingsvermogen - mystiek - spiritueel - intuïtie -
wederopbouwer van idealen - godsdienst - toveren Roze: verzachtend - genezend -
liefde schenken Wit: het zijn - het licht - reinheid - onschuld - harmonie.
Chakra : voorhoofd oftewel derde oog ( de chakra die hoort bij violet is de kruin)
Kristallen/edelstenen : amethist, borniet, pauwoog, fluoriet, paarse kunziet,
sodaliet, sugiliet.
Paars in de Tarot: Mengkleur van rood en blauw. De verzoener tussen ziel en
lichaam, de hoogste vibratie van licht (rood overheerst). Spiritualiteit en mystiek.
Onderscheidingsvermogen. Bewustzijn.
Violet, paars, purper en lila in het positieve: koninklijk, priesterlijk, macht,
heerschappij en verfijnde gemoedsbeweging.
Violet, paars, purper en lila in het negatieve: ernst, overweging, boetvaardigheid,
weemoed, macht, heerschappij, conflict, labiel, heimwee naar het licht, duister
licht, koude warmte en verstarde levendigheid.
Sterrenbeeld bij paars: boogschutter
Planeet bij paars: jupiter
Paars is een meditatieve kleur die het diepe bevrijden van de geest kan bewerkstelligen.
De intuïtie wordt erdoor versterkt en inzichten worden veel duidelijker. Deze kleur is
duidt op de macht over het bloed en de doorzichtigheid van de hoogste vorm van
kristalisatie. Als geestelijke complementaire kleur van lichtgroen is het de duiding voor het absolute binnenste van de ziel die met het individuele plan van het leven te maken heeft.
Hou je van paars? Dan ben je mysterieus, heel creatief en pik je heel snel nieuwe spirituele ideeën op. Het zijn mensen die zich anders dan anderen beschouwen en weinig conventioneel zijn. Vaak is het ook de favoriete kleur van kunstenaars die niet zelden
in conflict zijn met zichzelf wat te verklaren is als je weet dat paars een mengeling is van contrasterende kleuren.
Het blauwe in paars brengt je rust en balans, de rode kleur in paars is hevig en uitbundig. Mensen in de omgeving van paars-liefhebbers zien hen als vrijgevig en charmant maar moeilijk om te leren kennen en mee te leven. Zelfs als je een open gesprek hebt met een paars-mens blijf je achter met een gevoel van geheimzinnigheid, het nooit laten zien van het achterste van hun tong.
Mensen die niet van paars houden zijn heel aards gericht en conventioneel. Ze willen altijd aardig gevonden worden maar zijn onzeker in hun binnenste. Ze kunnen ook moeilijk dingen uit hun verleden lossen waar ze het moeilijk mee hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paarsis een oud woord dat via het Oudfranse pers teruggaat op het Middeleeuws Latijnse woord persum dat donkerblauwe stof of kleur betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit het oogpunt van spiritualiteit staat paars voor een hoog bewustzijn. Dit houd niet automatisch in dat men méér is dan de ander.
Ieder is gelijk maar staat op een andere plek op de [levens]ladder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paars heeft, behalve dat het paars is en een mooie kleur geen enkele betekenis.
Als er betekenissen zouden zijn,hebben mensen die er aan gegeven. Maar aangezien paars geen bewustzijn heeft, heeft het daar geen weet van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht bent u wel op de hoogte van het feit dat kleuren een bepaalde frequentie hebben en als zodanig effect op de mens uitoefenen.
Om het simpel te houden is er geen heel verhaal nodig, en is 1 woord genoeg.... Paars = Spiritualiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine toevoeging: een vrouwelijke kleur, maar dit minder dan roze.
13 jaar geleden
Spiritualiteit,
Healing-energie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleur paars betekent dat je je heel hard hebt gestoten.