Als ze uit uit hebzucht, lafheid of kille berekening gedrag vertonen wat niet spoort met hetgeen zij als deugdelijk, godsvruchtig, fatsoenlijk, netjes, waardevol of geef het maar een naam, verkondigen.
Een voorbeeld: De vrome, trouwe kerkganger, die de minder bijbelvaste zwager op zondag zijn auto laat repareren, omdat hij maandag op vakantie wil. Hij betaalt hem op maandag (want hij is tegen zondagswerk) maar weet donders goed dat de klus op zondag geklaard wordt, omdat de zwager nooit anders kan.
Normaliter maant hij ieder ter kerke te gaan. Nu zijn auto stuk is, maakt hij gretig gebruik van ' niet sterk zondagswerk'
Maar hij betaalt op maandag om de schijn op te houden dat hij niet aanzet tot arbeid op s Heeren rustdag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord van republiekeintje.
Zo hebben wij een aantal jaren in een heel christelijk dorp gewoond, waar televisie uit den bose was, maar de hele club kwam wel op dinsdagavond bij ons naar de toenmalige serie "Onedin Line" kijken.
Als zij op zondag met de auto weg moesten, wachtten ze tot 's avonds en reden dan de eerste paarhonderd meter zonder licht, zodat niemand hen zag gaan.
Wel zaten ze twee maal per dag in de kerk en kochten hun geweten af door 5 cent in het collectezakje te doen.
Dat is hypocriet.