Wie betaald de begravenis?

Vandaag is mijn schoonvader begraven. Er blijkt nu dat er geen goede polis is, en geld is er al helemaal niet. Mijn vriend is enig kind. Wie is nu aansprakelijk voor de rekening? Wij hebben in ieder geval nergens opdracht voor gegeven.

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn schoonmoeder leeft overigens nog en zij heeft opdracht gegeven maar heeft dus helemaal niets

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe emotioneel het allemaal ook is, een uitvaartonderneming is gewoon een bedrijf, en een opdracht voor een uitvaart gewoon een zakelijke overeenkomst. Dus als je schoonmoeder opdracht heeft gegeven voor de uitvaart, heeft zij nu een schuld bij de uitvaartonderneming. Of hier nu wel of niet een verzekering voor is afgesloten, is - hoe cru het ook klinkt - niet het probleem van de uitvaartonderneming.

Sterkte, dit is een moeilijke tijd voor jullie. En geldzorgen zijn wel het láátste dat jullie nu kunnen gebruiken, ik weet hoeveel er toch al op je af komt in deze periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De erfgenamen betalen de begrafenis. Als die er niet zijn of als die dit niet kunnen, dan kan iemand door de gemeente begraven worden.
Is er een gesprek geweest met de begrafenisondernemer over hoe de uitvaart moest worden? Dat is dan de opdracht geweest.

Toegevoegd na 1 minuut:
Leg anders de vraag hier voor: http://www.uitvaart.nl/page_68.html , misschien hebben ze nog tips.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je schoonmoeder opdracht heeft gegeven voor de begrafenis, heeft ze daarmee ook de kosten aanvaard.
Anders had ze op dat moment kenbaar moeten maken dat er geen geld was en dan had de gemeente een (sobere) begrafenis geregeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooraleerst natuurlijk gecondoleerd met dit verlies.
Formeel is er een overeenkomst tussen de opdrachtgever en de begravenisovereenkomst. Waarschijnlijk is de opdrachtgever je vriend. Misschien is er nog wat geld te generen uit de verkoop van de boedel etc.

Voor het overige, als de eerste emotionele klap een beetje over is. Eens rustig om de tafel zitten. Misschien is er een Fin adviseur in de familie, kennisenkring bereid om het een en ander uit te zoeken. Verder kan ik je alleen maar veel sterkte toewensen.