Verplicht werken voor je uitkering.

Vroeger moest je verplicht werken voor de gemeente om je uitkering te ontvangen. Waarom zouden ze dat niet nog steeds doen. Mensen die dan te lui zijn om te werken moeten dan wel werken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ons belastingsysteem is zodanig dat we met zijn allen betalen voor de mensen die het wat moeilijker hebben. Als jij in nood zou zitten maak jij ook recht op een uitkering, jij hebt er tenslotte zelf ook aan bijgedragen. Hoe dank ook iedereen heeft recht op een uitkering.

Daar komt bij dat als je een uitkering hebt een sollicitatieplicht hebt. Dus in die zin worden mensen min om meer gedwongen om op zoek te blijven naar werk. Deze manier is ook veel efficiënter aangezien je de persoon zelf verantwoordlijk maakt voor het werk wat hij of zij zoekt. Als de gemeente dit moet doen kost dit alleen maar geld, er moeten weer mensen worden aangenomen die werk moeten gaan zoeken voor de mensen die een uitkering hebben.
Eind vorig jaar zijn 1,3 miljoen uitkeringen verstrekt van personen tot 65 jaar in het kader van bijstand, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid.
Je kunt wel nagaan dat dit een ongelovelijk project zal zijn om al deze mensen weer aan het werk te krijgen. Het kost tijd, de gemeente moet dit weer uitbesteden aan personeel, wat weer geld kost. Het systeem wat nu gehanteerd wordt is efficiënter.

Ook is de uitkering zodanig dat het niet echt uitnodigt om een uitkering te blijven trekken. Alleenstaanden vanaf 21 jaar ontvangen 50% van het minimumloon (€ 618.43). Woont de alleenstaande zelfstandig en worden geen (woon)kosten gedeeld, dan wordt een toeslag verleend van 20%. Uw uitkering bedraagt dan € 865.80.

Je begrijpt dat dit ook geen vetpot is.