Mag je zomaar foto's maken van mensen, zonder dat ze daar toestemming voor hebben gegeven?

Bijv. je maakt foto's op straat, in de stad, op plaatsen waar mensen zijn. Mensen komen er dus ook op te staan, de ene als wazige stip in de verte, de andere een paar meter van je af en herkenbaar.
Gewoon met je mobiel, niet professioneel. Je zet het niet op internet, of plaatst het ergens, het is voor privégebruik.

Mag dat gewoon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Als het voor eigen gebruik is en de persoon is een klein attribuut in het decor dan mag het volgens mij.
Het is echter wel zo netjes om toch toestemming te vragen. Voorkomt ook veel evt narigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat mag wel, maar je mag het dan weer niet publiceren waar je wil in de media... Mensen die een publieke functie hebben, dan mag je weer andere dingen doen, behalve met leden van het koninklijke huis... Daar gelden weer andere regels...

Maar het mag hoor, de politie doet het ook overal...

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar dan hebben we het wel over nederland... Er zijn andere culturen waar het totaal verboden is, je steelt daar namelijk de ziel van een persoon, zoals op Tahiti... Daar krijg je grote problemen als je dat doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk. Waarom zou dat niet mogen, als je ze niet publiceert?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, mensen reageren altijd zo boos! Ik kan het ook niet helpen dat voor dat prachtige gebouw altijd maar een mens voorbij loopt :) Als ze dan per ongeluk met toevallig net die bad hair day voorbij lopen, raken ze geïrriteerd.
AWM
14 jaar geleden
Ja, als je demonstratief foto's gaat maken van voorbijgangers dan ontmoet je irritatie. Koop een camera met telelens en sla aan het observeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet demonstratief foto's maken van voorbijgangers! Alleen is het in de stad vaak zo druk dat je nooit een moment kan vastleggen zonder dat er mensen voorbij lopen!
Grinnik, dan moet je eens op vakantie gaan naar toeristische hoogtepunten en proberen daar een foto te maken zonder dat er mensen voor staan....

Maar als je de foto's niet gebruikt voor commerciele doeleinden, maar ze gewoon in je eigen album plakt, dan is daar geen toestemming voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, vooral voor de eerste alinea!
Maken wel,maar publiceren zonder dat de gefotografeerde of zelfs de fotograaf daar van af weet is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat mag. Maar als je zomaar kleine kinderen fotografeert dan moet je heel erg oppassen.

De normale burger mag gewoon op de openbare weg worden gefotografeerd. Hij is immers voor anderen ook zichtbaar.
Deze foto's mag je ook (professioneel) publiceren. Denk maar aan de krant.
Maar je moet wel oppassen. Want als de persoon herkenbaar is beeld is, dan geldt het "redelijk belang" van die persoon. Dus als die persoon door de publicatie werkelijk benadeeld wordt in zijn persoonlijke sfeer.
Denk maar aan een buitenlands meisje die toevallig langs een groot reclamebord loopt waardoor het hele beeld racistisch wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve als je het van de gefotografeerde niet mag. Kort gelen werd mijn camera door de bodyguards afgepakt en werden de foto's verwijderd: HM Mel Gibson op bezoek in het Singapore Museum