In 'kofschiptaxi' zit een i. Graaien min (-) en is graai. De i zit in 'kofschiptaxi' dan schrijf je het woord met de t. en dan toch is het graaide????

Ik weet wel dat het graaide is, maar ik snap de regel van het kofschiptaxi dan niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regel van kofschiptaxi slaat alleen op de medeklinkers.

Antwoorden (4)

Lotta, je hebt de basis van het kofschip of tegenwoordig de kofschiptaxi uitstekend uitgelegd. Maar deze materie slaat niet op de tegenwoordige of verleden tijd. Het kofschip is bedacht voor mensen die problemen met het VOLTOOIDE DEELWOORD hebben. Het gaat dus puur om de laatste letter van het voltooide deelwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in het kofschip krijg je stam + t in de tegenwoordige tijd
graaide is verleden tijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het kofschiptaxi ezelspruggetje gaat het enkel over de medeklinkers.

Als de stam van een werkwoord op een medeklinker eindigt die in kofschiptaxi voorkomt, dan vervoeg je de verleden en voltooide tijd met een t.

Het is dus graaide, en gegraaid, maar het is wel schepte en geschept. Of mixte en gemixt, of pakte en gepakt.

Maar om het niet te makkelijk te maken: ook weer verhuisde en verhuisd omdat de stam van verhuizen op een z eindigt en die komt niet voor in kofschiptaxi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah daar hebben we weer iemand die niet kan uitstaan dat hij/zij op z'n nummer is gezet. Hallo persoon die vanuit haatdragende redenen op min klikt! Wat vindt u eigenlijk van uzelf? Oh en kom op jongens, nog 34 plusjes en ik promoveer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou vooruit een plusje ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog één erbij dan maar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, plus, al had ik wel liever gehad dat je de j ook in dat bruggetje had verwerkt: kofschiptaxi'tje dus. Roetsjen, roetsjte. Nasjen, genasjt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geleerd dat stam van een werkwoord de ik-vorm is. Dus ik graai. Of hij graait (stam+t). Volgens jou uitleg zou graaien dan met een t vervoegd moeten worden. "Ik graai" is eindigt tenslotte op een i...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee pas op japs!
Kijk naar mijn voorbeeld van verhuizen!
De ik-vorm is "ik verhuis", en dat zou volgens kofschip/kofschiptaxi/kofschiptaxi'tje betekenen dat het "ik ben verhuist" en "ik verhuiste" zou zijn. De stam is het hele werkwoord minus de -en uitgang.
Verhuiz is dus de stam, en de z komt niet voor in kofschiptaxi'tje, dus voltooid deelwoord en verleden tijd is met een D van Dirk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoeld bij het werkwoord verhuizen, maar hoe zit dat met graaien dan? Hele werkwoord -en wordt ook "graai" wat eindigt op i dus een t?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is hier al vaker gezegd en kan maar niet genoeg gezegd worden: HET GAAT OM DE MEDEKLINKERS, DUS K F S C H P T X J. De klinkers zijn ertusssen gezet om er een onthoudbaar ezelsbruggetje van te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel opletten he japs! Anders kun je nog zo slim zijn en dan eindig je nóg in de jampotjesfabriek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
och ja, was nog niet duidelijk genoeg blijkbaar :P
de regel t'kofschip is alleen van toepassing op de medeklinkers:
dus 't k.fsch.p
bij het hele werkwoord graaien is graai de stam
de 'i' staat niet in het 't k.fsch.p dus graaide in de verledentijd en het deelwoord is gegraaid!