Kan iemand mij deze maatschappelijke vraag uitleggen?

Wij hebben dus een maatschappijleer opdracht, waarbij we een verslag moeten maken over een maatschappelijk probleem. Bij ons is dit dus het tekort aan orgaandonoren binnen nederland.

Nou moet ik dus een vraag beantwoorden, maar ik heb geen IDEE wat ze hiermee bedoelen.

vraag: Wat hebben de belangen binnen dit probleem en de maatschappelijke positie van mensen met elkaar te maken?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen Antw maar de problematiek rond orgaan donoren is veel mensen willen wel ontvangen maar door nonchalance of onduidelijke angsten of religieuze regels zijn het aantal donoren beperkt . Moet gewoon iedereen donor zijn en wie dat niet wil ook niet ontvangen ? Ziekten die door leefgewoonten ontstaan moeten die mensen worden uitgesloten (roken , niet sporten enz ) een andere vraag is mogen rijken mensen organen kopen en onder welke omstandigheden ! Of zelfs organen uit b.v India kopen uit levende mensen (nieren ) . Er zijn veel makkelijke vragen maar moeilijke antwoorden op deze kwesties . De politiek draait er om heen en durft er z'n handen niet aan te branden . Ja over commerciële orgaan import is men wel duidelijk is verboden . Ja daar liggen maatschappelijke en sociale en religieuze problemen . Mijn idee iedereen donor wie niet wilt ook prima maar dan ook geen orgaan . Ja het blijft makkelijk wat roepen . Feit is dat er nu veel mensen op wacht lijsten staan of ja stonden die hadden kunnen worden geholpen als er meer donoren zouden zijn .

Het beste antwoord

Met maatschappelijke positie (ook wel: sociaaleconomische positie) wordt normaliter gedoeld op hoe stevig men staat in de maatschappij. Vooral financieel maar het kan ook andere aspecten betreffen.

Twee belangen binnen het probleem die te maken hebben met de maatschappelijke positie van groepen

1) Een belang van mensen die een orgaan nodig hebben is dat meer organen beschikbaar komen. Zij hebben er dus ook belang bij dat de overheid een verplichting instelt tot orgaandonatie bij overlijden. Bepaalde religieuze groeperingen vinden dat in strijd met hun geloof en strijden dus tegen een dergelijke verplichting. Wie aan het langste eind trekt hangt af van hun invloed, welke mede afhangt van de positie die beide groepen in de maatschappij hebben.

2) Rijke mensen die een orgaan behoeven hebben er belang bij dat beschikbaar komende organen op de vrije markt worden verkocht omdat zij meer kunnen betalen en dus eerder aan de beurt komen. Armen hebben er dus juist belang bij dat toedeling geschiedt naar ernst vd ziekte of op volgorde van aanvraag. Anders komen ze extra laat of nooit meer aan de beurt omdat ze minde kunnen betalen.

Toegevoegd na 3 dagen:
3) Wie organen nodig heeft, heeft er ook baat bij als er meer organen uit het buitenland worden gehaald.
De internationale orgaanhandel is echter nogal eens slecht in het nieuws geweest omdat in arme landen mensen organen van zichzelf of hun kinderen afstaan waar dat eigenlijk niet gezond voor hen is. Dit door leugens over de risico's tegen deze mensen met weinig kennis en/of door hun financiële noden/schulden stemmen ze dan in. Ook: zwerfkinderen die weerloos zijn en tegen hun zin worden geopereerd voor organen (soms met de dood tot gevolg).
Zo kan inkopen op de wereldmarkt leiden tot nog meer van dit soort problemen die dus juist arme groepen treffen.
Anderzijds kun je stellen dat arme mensen die voor veel geld een nier -die ze wel kunnen missen- kunnen verkopen daar juist baat bij hebben.
Voor zover het geld bij hen komt natuurlijk en niet bij de tussenhandel blijft hangen natuurlijk. Want dat is weer een ander maatschappelijk probleem: arme mensen met weinig kennis hebben vaak niet de kennis / vaardigheid / onafhankelijkheid / steun om gunstige deals te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat hier mee bedoeld wordt of het invloed heeft in Nederland dat je rijk of arm bent, wie in de rangschikking eerst een orgaan krijgt
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja nu je het zo zegt snap ik het wel, bedankt!
Een structureel gebrek aan orgaandonoren leidt ertoe dat steeds meer patiënten niet geholpen kunnen worden. Steeds meer mensen zullen dus als gevolg daarvan aan het arbeidsproces onttrokken worden, waardoor er minder kan worden geproduceerd. Ons bruto nationaal product wordt almaar minder, de kosten (zorg en uitkeringen) zullen de pan uit reizen. De mensen zelf kunnen zich niet ontplooien en niet die status bereiken, die zij indien gezond wel hadden kunnen bereiken. Los van dit alles staat de discussie of iets van bovenaf moet en kan worden opgelegd, rekening houdende met geloofsovertuigingen etc. De vraag of je als arm persoon later of geheel niet zal worden geholpen wordt niet gestaafd door ervaringen uit het verleden en al zou dat zo zijn dan dient er naar te worden gestreefd die heilloze weg los te laten. Die vraagstelling behoort eigenlijk niet aan de orde te komen. We behoren gewoon dezelfde rechten te hebben.