Hoe is antonie van leeuwenhoek achter gekomen dat brill glazen 500 tot 600 vergroten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Anthonie van Leeuwenhoek is een persoonsnaam, en dat schrijf je dus met hoofdletters.
Verder vergroot een bril hoogstens een paar keer. Zeker geen 500 à 600.
En Anthonie van Leeuwenhoek kon niet achter de vergroting van een brilleglas komen, want de bril bestond nog niet.
Verder wel een goeie vraag.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bril -> Geschiedenis.

Antwoorden (1)

Antoni van Leeuwenhoek was een atypische wetenschapper: ongeschoold, buitengewoon handig, niet verbonden aan een universiteit, eerst bescheiden en later beroemd. De microscopen waren een hobby van Van Leeuwenhoek.

De microscopen van Van Leeuwenhoek waren de beste in die tijd. Ze vergrootten tot 267 keer, terwijl gewone microscopen niet verder kwamen dan 40 keer.
Hoe Van Leeuwenhoek de lenzen maakte weet niemand. Hij heeft dat nooit willen vertellen. Hij was bang dat mensen met zijn bevindingen aan de haal zouden gaan en achter zijn geld aan zaten.
Waarschijnlijk is hij gewoon gaan experimenteren en heeft hij daarbij een procedé ontwikkeld wat onverwacht verbazend goed werkte. Hij heeft in zijn leven wel 500 microscoopjes gemaakt en had dus aardig wat ervaring.

Als je dan een lens hebt dan kun je gaan vergelijken. Je neemt iets waarvan je de maat kent, vergroot dat maximaal en vergelijkt dat met de ogenschijnlijke nieuwe grootte. Dit kun je al eenvoudig doen door 2 ogen open te houden. Voor het ene houd je dan de microscoop en voor het andere de meetlat. In je hoofd worden die beelden over elkaar heen gelegd waardoor je de grootte van het virtuele object kan meten.

Daarna is het een kwestie van rekenen: hoe groot was het origineel ? Hoe groot is het na vergroting ? En wat is de factor daartussen ?