Waarom wordt er met de krakers van het Maagdenhuis Engels gesproken?

Gisteren zag ik een stukje van het gesprek tussen de bezetters van het Maagdenhuis en burgemeester Van der Laan. Het viel mij op dat er Engels gesproken werd, maar waarom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zitten veel buitenlandse studenten op Nederlandse universiteiten.
Dat was in 'mijn tijd' ook al het geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan zijn dat er studenten uit het buitenland studeren, dan is het gebruikelijk dat op school de voertaal Engels is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van buitenlandse studenten heb ik het beeld dat die beschaafd zijn en gemotiveerd om te studeren, maar dat klopt blijkbaar niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@capacitor, nu trek je wel hele snelle conclusies. Er hebben dertig mensen daadwerkelijk in het Maagdenhuis overnacht. Als jij daaruit de conclusie kan trekken dat 'buitenlandse studenten niet beschaafd zijn en ongemotiveerd om te studeren' dan vind ik dat erg knap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zeg ik niet, maar mijn algemene beeld klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je algemeen beeld klopt inderdaad niet op ieder individu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@capacitor
Maak je dan maar op om je 'algemene beeld' van alle mogelijke bevolkingsgroepen bij te stellen... tenzij je er een kan noemen waarbinnen niemand ooit afwijkt van de regels en iedereen zich keurig en conformistisch gedraagt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens sluiten het bezetten van een pand en studeren elkaar niet uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn er dan zoveel buitenlandse studenten die het Maagdenhuis bezetten? Mwa, zolang je zo'n pand bezet kun je geen colleges volgen en niet studeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet als je denkt dat colleges alleen fysiek te volgen zijn en dat een studie alleen maar uit colleges bestaat inderdaad. Ze zitten er overigens niet zomaar uit luiheid of recalcitrantie, dat erkent zelfs Bussemaker.
Erna55
9 jaar geleden
@capitor : je hebt het journaal gezien, dus dan weet je ook welke reden de studenten hebben om via een bezetting aandacht te vragen voor hun problemen met het uni- bestuur. En zou het niet kunnen dat juist gemotiveerde mensen zich sterk maken voor een goede studie ? En juist daarom demonstreren ?
Iemand die het niets uitmaakt zal niet zo gauw in actie komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@rabelais, bij mijn studie zijn colleges alleen fysiek te volgen en ik heb nou niet de indruk dat die krakers braaf met de neus in de boeken zitten daar in dat gebouw. @Erna55, ik heb het journaal niet gezien, ik heb een klein stukje van het gesprek tussen Van der Laan en de krakers gezien.

Antwoorden (1)

Zoals op het journaal al gezegd werd: op de UVA is Engels de voertaal...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat leek me ook de meest logische reden, maar nadat ik op de site van de UvA had gekeken begon ik te twijfelen.
Daar stond namelijk:
Voertaal
Nederlands (58)
Taal van de opleiding (9)
Engels (5)
Bij het merendeels van de opleidingen is de voertaal dus Nederlands
http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/bacheloropleidingen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt datgene wat er op het journaal gezegd is dan wel?
De website van de UVA is in het Nederlands en inderdaad is Nederlands de voertaal van het merendeel van de opleidingen.
Het klinkt mij nogal onwaarschijnlijk in de oren dat Engels de voertaal is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Maarten2212
Klopt niet helemaal wat je zegt.
Dat gaat specifiek over bacheloropleidingen.
Zelf heb ik mijn bachelor in Nederland en masters in Londen gedaan.
Dit zie ik bij andere studenten ook veel: eerst bachelor in eigen land halen, vervolgens master in het buitenland.
Er zijn relatief weinig mensen die na hun middelbare school al naar het buitenland gaan voor hun studie.
En bij het gros van de masteropleidingen is de voertaal Engels. http://www.uva.nl/onderwijs/master/masteropleidingen/masteropleidingen.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah bedankt @Rabelais, ik was te kort door de bocht.