Begin 19e eeuw was er in Nederland maar één grote protestantse kerk: de Nederlands Hervormde kerk. Deze kerk herbergde (en herbergt nog steeds) een grote variatie van orthodoxie, van vrijzinnig tot zeer orthodox. Al deze stromingen voelen zich verwant aan de NH kerk en wilden daar, ondanks hun kritiek op de leer, niet uit stappen. Ze vormden wel eigen kerkgenootschappen binnen de NH kerk, die zich vooral concentreerden in wat nu wordt gezien als de biblebelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Dat verklaart niet hoe het ontstaan is, en ook niet waarom specifiek in dit gebied. Het begon al meer dan twee eeuwen eerder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik baseer mij op de info van Wikipedia. Ontstaan pas in de 19e eeuw. Wat is jouw bron?
Amadea
9 jaar geleden
De geschiedenis van de Reformatie. Ik was begonnen aan een antwoord, maar het vergt een geschiedenisstudie om het samen te vatten tot een in het antwoordveld van Goeie Vraag passend antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aha. Dan is het zeker een goede vraag,
Bordensteker
9 jaar geleden
En duidelijk geen antwoord.
-