Waarom is het verboden om als <18 alcohol bij je te hebben in het openbaar maar tabak niet?

Vraag spreekt voor zich.

8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De tabakslobby is machtig in Den Haag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een niet te controleren verbod is zinloos.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De overheid kan een jongere niet verbieden thuis te roken en thuis te drinken. Op straat roken(<18) zou ook een lastig te controleren regel worden, ik denk ook niet dat de overheid dat voor ogen heeft. Op straat drinken mag al niet, in cafés ook niet (<18). Als een jongere dus alcohol bij zich heeft reist de vraag waarom? De enige optie zou zijn dat hij het van zijn ouders huis naar iemands anders huis zou vervoeren ofzo. Zover wat ik ervan kan maken.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja maar een 18+ mag wel met een krat bier lopen en iemand onder de 18 niet, die krijgt een boete. Dat zou ook met een roker kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Heer Voldemort, dat is precies waar het om gaat. Dat had ik in mijn antwoord verwoord. Het bij zich dragen van sigaretten is niet te controleren, daar zijn zij veel te klein voor. Een krat bier verstopt men niet in een sok of onderbroek. Een verbod bij de wet bepalen dat niet te controleren is, is zinloos, vandaar dat het de wet niet gehaald heeft.

Antwoorden (2)

Omdat de Tweede Kamer dit zo bepaald heeft. Het geldt voor jongeren onder de 18 die tabak bij zich hebben niet dat ze strafbaar zijn, maar ze zijn wel strafbaar als ze alcohol in hun bezit hebben.
De NSO (branche-organisatie waar ruim 80% van de ondernemers uit de tabaksdetailhandel bij is aangesloten) vindt dit jammer en blijft bij de politiek bepleiten dat ook jongeren die tabak in hun bezit hebben strafbaar moeten zijn.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar in het antwoord staat niet waarom de Tweede Kamer dit zo bepaald heeft. Daar was een reden voor en die zie ik niet in het antwoord.
Controle op bezit van alcohol kan geschieden door middel van visitatie en privaatrechtelijke oppervlakkige veiligheidsfouillering (POV).
Het eventueel uitvoeren van visitatie, als daartoe aanleiding is bij een vermoeden van het in het bezit hebben van alcohol, betekent het controleren van tassen, kortom van alles wat men bij zich draagt.
POV betekent een oppervlakkige betasting van de kleding en zakken. Een flesje of blikje wordt dan wel gevonden.
Het bij zich dragen van sigaretten is niet te controleren, daar zijn sigaretten veel te klein voor.
Een wet invoeren waarvan de naleving niet te controleren is, is volkomen zinloos. Vandaar dat het ChristenUnie-kamerlid Joël Voordewind zijn initiatiefvoorstel (het strafbaar stellen van het bij zich dragen van tabak onder de 18jaar) niet in zijn definitieve voorstel heef opgenomen.
Tweede Kamerlid Voordewind had al zes jaar geploeterd om voor het voorstel tot strafbaar stellen inzake het bij zich hebben van alcohol <18jaar bijval te krijgen, een voorstel voor de sigaretten zou het nooit gehaald hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
De Tweede Kamer heeft niet bepaald dat het niet strafbaar is om tabak e.d. <18 jaar bij zich te hebben, dit initiatiefvoorstel tot wetswijziging is nooit in de Tweede Kamer ingediend.

Toegevoegd na 31 minuten:
Ook niet onbelangrijk: in het regeerakkoord was alleen afgesproken het overmatig alcoholgebruik door jongeren aan te pakken. Het is uiteindelijk bij een symboolwetgeving gebleven.