kan men vervolgd worden voor stalking voor het sturen van een email naar iemand als die persoon geen contact meer wil?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
je kunt die mails blokkeren. voor 1 mail kun je niet vervolgd worden lijkt mij, als je continu blijft mailen wel

Het beste antwoord

Stalking is het stelselmatig lastigvallen van een persoon, door die persoon te achtervolgen, steeds op hinderlijke wijze contact op te nemen, en soms ook te bedreigen.

In het Nederlands Wetboek van Strafrecht en in het Belgisch Strafwetboek wordt voor stalking de term belaging gebruikt.
Stalking kan strafbare feiten inhouden of tot strafbare feiten leiden.
In veel, wellicht zelfs de meeste gevallen, gaat het om feiten die op zichzelf genomen niet strafbaar zijn, zoals het toesturen van cadeaus, achtervolgen, bespieden, opbellen of schrijven en e-mailen.
Het versturen van deze e-mails is op zich niet strafbaar, mogelijk strafbaar wordt het als het contact ongewenst is en de aantallen van deze soort e-mails aan één en dezelfde persoon zeer hoog is.

Toegevoegd na 13 minuten:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXVIII/Artikel285b/geldigheidsdatum_6-10-2015
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=1867060801&table_name=wet
Zie HOOFDSTUK IVbis. BELAGING Art. 442bis.

Toegevoegd na 27 minuten:
Het versturen van één e-mail is dus niet strafbaar, zolang daar geen (levens)bedreigingen instaan.
Loopt het ontvangen van dit soort belagende e-mails de spuigaten uit, dan kan vervolging alleen plaatsvinden als er een klacht ingediend wordt door de ontvanger.
Betreft het een klacht op grond van artikel 285b wetboek van strafrecht (belaging / stalking) dan is het een "absoluut klachtdelict".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Slechts één (1) e-mail kan geen reden zijn voor vervolging voor stalking. Bij stalking moet sprake zijn van een reeks van pogingen om contact te zoeken. Bij één (1) e-mail is daarvan geen sprake.

Is er echter al een veroordeling geweest voor stalking en wordt er dan opnieuw contact opgenomen tegen de uitspraak van de rechter in, dan kan één (1) poging al te veel zijn en reden zijn voor nieuwe maatregelen.

Het is echter (vanzelfsprekend) aan te raden geen contact meer te zoeken met iemand die uitdrukkelijk heeft aangegeven geen contact meer te willen, ook niet door slechts één e-mail!
Antoni
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni, een waardevolle raad.
Geen e-mail sturen (zelfs niet met de mededeling dat je geen contact wilt, maar gewoon blokkeren.
Als de vragensteller zelf de e-mail heeft verzonden, in geen geval nog eens doen.
Antoni
8 jaar geleden
@JoanDArc, dank je wel voor je compliment!