Is het mogelijk om van buitenaf hulp te krijgen bij een HBO-studie als je Asperger Syndroom (autisme) hebt?

Toen ik een jaar of 8 was is bij mij de diagnose Asperger Syndroom (ASS, autisme) gesteld. Ik wil graag volgend jaar beginnen aan een duale HBO-opleiding Management (werkend leren) via de Albert Heijn, waar ik op het moment als Teamleider werk. Eerder heb ik al eens een HBO-studie gevolgd en qua intelligentie kan ik het wel aan, ik heb alleen ontzettend veel moeite met plannen, structuur aanbrengen en het overzicht bewaren (hoofdzaken van bijzaken scheiden). Daarom vroeg ik mij af: is er een instelling/bedrijf dat zich bezighoudt met autisten op het HBO? Die naast school persoonlijke begeleiding biedt aan studenten met autisme? Die net die extra ondersteuning kunnen geven? Naar horen en zeggen is de begeleiding bij een duale studie namelijk minimaal. En ik wil dit zo graag doen, maar ben bang dat het voor mij zonder dat extra steuntje te zwaar is. Adviezen of andere goede ideeën zijn van harte welkom!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Uiteraard hebben de meeste HBO's speciale begeleiding voor studenten met een beperking. Vaak heeft minstens 5% van de studenten op de HBO een stoornis in het autistisch spectrum. Hiermee wordt dus zeker rekening gehouden.

Het begint al bij je aanmelding die altijd bij 'studielink' begint. Hierin moet je dan wel aangeven dat je deze handicap hebt! Met jouw verzoek tot inschrijving, worden dan deze gegevens doorgestuurd naar de hogeschool en aan hand van deze gegevens wordt jouw toelaatbaarheid bepaalt. Wordt hier niet gevraagd of er sprake is van een functiebeperking, bel dan even met de betreffende school in hoeverre zij extra begeleiding aanbieden en dat je die wenst, of kijk op de site van jouw gewenste hogeschool wat zij aanbieden op dit gebied.

Meestal is er begeleiding die gegeven wordt door de decaan of een andere begeleider die samen met jou bepaalt wat voor maatwerk er geleverd moet worden, dus waar jij behoefte aan hebt. Dit wordt in een persoonlijk gesprek wel duidelijk.
amc