Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn achternaam veranderen in mijn moeders achternaam?

Ik heb een hekel aan mijn (vaders) achternaam en zou deze willen veranderen in mijn moeders achternaam. Is dit mogelijk en zijn daar erg veel kosten aan verbonden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja dat kan..
Bij de rijksoverheid [http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-kan-ik-mijn-achternaam-wijzigen.html] zeggen ze:

Voor het wijzigen van uw achternaam bestaan wettelijke regels. Daarin staat aangegeven wanneer u een verzoek tot naamswijziging kunt indienen en wat de voorwaarden hiervoor zijn. Er wordt onderscheid gemaakt tussen naamswijziging voor minderjarigen, voor meerderjarigen en in verband met uw psychische en/of lichamelijke gezondheid. Om een verzoek tot naamswijziging te doen, moet u in het bezit zijn van de Nederlandse nationaliteit.

Wijziging achternaam meerderjarigen

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u uw achternaam wilt veranderen. In onderstaande gevallen kunt u een verzoek indienen. U wilt:

* uw achternaam wijzigen in de naam van uw ouder of verzorger;
* een naamswijziging ongedaan maken die u heeft gehad toen u minderjarig was;
* de naamskeuze van uw ouders herzien;
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je hierboven kunt lezen is het mogelijk, maar het is een proces waar veel tijd in gaat zitten. Het is helaas niet in een weekje geregeld. Daarbij zijn er kosten aan verbonden. Naar mijn weten kunnen die nog flink oplopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding