ik ben bijna gescheiden van mijn ex-man. Nu ben ik zwanger van mijn geliefde en willen wij trouwen. Wordt hij dan automatisch de vader van ons kind?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K

Antwoorden (9)

Als je trouwt voor de geboorte, dan wel. Anders moet je nieuwe partner het kind eerst erkennen.
bamibal
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Ze is toch bijna gescheiden, ik neem aan dat dat binnenkort geregeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ongeveer 6 tot 10 weken als beide partijen schappelijk zijn en de neuzen 1 kant op staan.
ik weet niet wat jij onder 'binnenkort' verstaat en wat de vraagsteller onder 'bijna' verstaat....
Als je je kind gaat aangeven moet je toch zeggen wie de vader is en wie de moeder is? Of ben ik nu poco loco?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aangeven moet je een vers blaag altijd, maar dat staat los van hoe het wettelijk is geregeld met erkennen en voogdij. of je poco loco bent is vanaf hier niet te zeggen, dat weet je zelf vast het beste :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sjee, wat n toestand dan, zon nieuw blaag en al die potent(iel)e vaders.
Dat doe ik dan wel anders...
En poco loxo... Un poco, maar keb er verder geen last van, hoor...
als je zeker weet dat hij de baby ook gemaakt heeft wel. Anders moet hij het kind eerst erkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
krijg je straks een wellus nietes spelletje..... DNA test.., bonje in het gemeentehuis. daarom mischien wel de regel....alles aan kids wat uit de vrouw waar jij (nog) mee getrouwd bent is jou kind (op papier of in het eggie maakt voor de wet niet uit) erkennen kan als je niet getrouwd bent, maar dat moet je samen goed vinden
oef, jij zet er vaart achter!!

bij een huwelijk word kind automatisch erkent, en word je man vader.

heel leuk allemaal, maar het betekend wel dat je moet scheiden en weer opnieuw moet trouwen voor je gaat bevallen.
krijg je de scheiding niet rond voor je bevalling hebben zowel jij als je (bijna ex) man en je liefje een probleem!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
huwelijks parter krijgt ook automatisch gezag over het kind, dus nog een reden om wat op te schieten nu de kogel eenmaal door de kerk is.

hoop dat je ex mee wil werken, maar als ik het verhaal zo lees zal ie waarschijnlijk de scheiding niet tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, van ieder kind dat geboren wordt BINNEN 9 maanden na ontbinding van het huwelijk wordt degene met wie je getrouwd was ten tijde van de verwekking de vader. Als je gescheiden bent kan je nieuwe echtgenoot het kind wel erkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt niet. Het gaat om ieder kind dat binnen het huwelijk wordt *geboren*, niet wat (vermoedelijk) binnen het huwelijk is *verwekt*. Zou ook wat moois zijn, zeg: heb je alle scheidingspapieren rond vlak voordat je zwanger wordt, wordt je kind een paar weken te vroeg geboren, heeft je ex ineens ouderlijke macht!
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Zo was het iig wel.
amigo
13 jaar geleden
ik dacht ook dat het (in ieder geval vroeger) zo was. Alleen gaat het volgens mij niet om de echte geboorte datum (gezien ook jou opmerking suzy) maar wordt de door de verloskundige uitgerekende datum genomen, en dan 9 maanden terug, hier moet is van te vinden zijn. Bij overlijden is het nl ook zo daarom mocht de weduwe (is dat nog zo??) een bepaalde perionde niet hertrouwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo is het wel ooit geweest. Het was ook zo, dat een gescheiden vrouw een bepaalde periode moest wachten voordat ze opnieuw kon trouwen. Dat is nu niet meer, weet ik sinds kort heel zeker :-). Maar mijn scheiding is dan ook al 13 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huidige regels (zie de bron bij mijn antwoord) hebben het alleen over binnen het huwelijk geboren worden, niets over wachttijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopte 10 jaar gelden wel (heb het zelf meegemaakt, was opeens de officiele vader) maar hoe het nu zit weet ik niet,
Als het kind geboren is voordat je gescheiden bent, dan komt het kind op naam van je huidige echtgenoot en krijgt het kind zijn naam.
Dit tenzij hij de wettigheid betwist, dus niet erkent.
Als je geliefde het kind erkent of dat je op het moment van geboorte met hem getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt met hem,dan krijgt het kind zijn of jouw achternaam.
Die laatste keus is aan jullie.

Toegevoegd na 2 minuten:
aanvulling:
voordat je gescheiden bent en binnen 300 dagen daarna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
300 dagen? Waar haal je dat vandaan? Zelfs als het moment van verwekking zou tellen, is het dan wel een olifantenzwangerschap zeg. Een zwangerschap duurt gemiddeld 40 weken vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie, dus 38 weken vanaf de verwekking. Dus dat kind zou dan bijna vijf weken te laat geboren worden!
Je bent zwanger van je geliefde en niet van je ex? Zo lees ik het tenminste. Dan is en blijft deze man waarmee je nu wilt trouwen automatisch de biologische vader en zo wordt hij ook bij de aangifte van de geboorte vermeld.
Zodra je met hem getrouwd bent is hij ook officieel de vader en daar hoef je dan niets voor te doen. Ben je niet getrouwd dan moet hij het kind erkennen als zijn kind en daarvoor moet je wel alles regelen.
amc
13 jaar geleden
Als je getrouwd bent, is je man automatisch wettelijk de vader van je kind. Je zult dus sowieso vaart achter de scheiding moeten zetten. Red je dat niet, dan zal je bijna-ex officieel het vaderschap moeten ontkennen voordat je geliefde je kind kan erkennen.

Wat betreft je nieuwe geliefde: als jullie voor de geboorte van jullie kind trouwen, is het automatisch geregeld. Is dat wat te snel (heb je bijvoorbeeld meer tijd nodig om de bruiloft zo te regelen als je graag wilt), dan is er wat meer voor nodig.

Het beste kun je dit voor de geboorte al regelen door je geliefde 'de ongeboren vrucht' te laten erkennen. Later (bijvoorbeeld bij de aangifte van de geboorte) kan ook nog, maar als je het voor de geboorte regelt, heeft de vader direct bij de geboorte alle wettelijke rechten en plichten die bij vaderschap horen. Daarvoor moeten jullie samen even langs het gemeentehuis, of jij moet hem schriftelijke toestemming meegeven. Let wel op dat je ook hiervoor éérst gescheiden moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees er op tijd bij!!!

Als je kind niet uit een huwelijk is geboren, heb je als vader niet automatisch rechten naar je kind toe. Alleen een juridisch vader heeft deze rechten. Door je kind te erkennen, word je juridisch vader waardoor je kind onder meer van je kan erven en je achternaam kan dragen. Voor deze erkenning je toestemming nodig van de moeder. Wordt deze geweigerd, dan kan de rechter vervangende toestemming geven.

Dan doet een ander het wel
Als je je kind niet erkent, is er een kans dat een ander dat doet. Je blijft weliswaar de biologische vader van je kind, maar de ander is dan juridisch vader. Dat is een lastige situatie, want een juridisch vader heeft meer over het kind te zeggen dan een biologisch vader. Je kunt in zo’n geval de rechter verzoeken om de erkenning terug te draaien, maar de rechter zal dit niet zomaar doen.