Mag je met een masker over straat?

Ik vraag me nog steeds af of ik nou wel of niet met mijn "Scream outfit" overstraat mag,

Natuurlijk kan er geen bezwaar worden gemaakt op mijn kleding maar wellicht wel op mijn masker.

Dus: mag je met een masker over straat lopen?

(reden voor deze vraag is o.a. dat ik een video heb gemaakt / ga maken)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jah dat had ik al gecheckt :P maar nu even buiten die 4 dagen dan :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk mag je met een masker over straat!
Mensen kijken je misschien raar aan maar, who cares?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb gemaakt/ga maken? Nogal een verschil. Wat is het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
valt wel mee dat verschil, maar om even duidelijk te zijn.
ik heb in het verleden al eens een video gemaakt waarin ik over straat ga met een masker op. en ik wilde het weer gaan doen. duidelijk genoeg ?:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor :P

Het beste antwoord

de ogen moeten zichtbaar zijn. boerkas met bedekte ogen mogen ook niet meer.
je mag niet volledig onherkenbaar over straat

Toegevoegd na 1 minuut:
Artikel 2.4.26 Maskers, vermommingen e.d.
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 2.3.1.11 is het zonder vergunning van de burgemeester verboden zich op de weg of openbaar water of op een andere voor het publiek toegankelijke plaats te vertonen, gemaskerd, vermomd of op enige andere wijze onherkenbaar gemaakt.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet van carnavalszondag na 12.00 uur tot de daaropvolgende woensdag te 02.00 uur.
3. Hij, die zich op de in het tweede lid bedoelde dagen gemaskerd of anderszins vermomd, vertoont, is verplicht op eerste vordering van een ambtenaar van politie zich van zijn masker of andere vermomming te ontdoen.

Toegevoegd na 13 minuten:
EN HAAG - Het ?boerkaverbod? heeft mogelijk ook gevolgen voor carnavalsuitdossingen of dikke sjaals in winterse tijden.

Minister Donner (Binnenlandse Zaken) benadrukte gisteren nogmaals in de Tweede Kamer dat het verbod op gelaatsbedekkende kleding, zoals dat officieel in het regeerakkoord is opgenomen, niet exclusief voor boerka’s gaat gelden.

„Ik kom met een regeling gelaatsbedekkende kleding die voor alle Nederlanders geldt”, aldus de CDA-bewindsman. „We moeten nog kijken in hoeverre we omgaan met motorhelmen, carnavalsuitdossingen en balaclava’s tijdens de Elfstedentocht.”

De PvdA was verbijsterd dat de minister nog geen duidelijkheid wilde geven. „Omdat u die paar nikabs wilt verbieden, mogen mensen straks geen sjaal meer voor hun gezicht doen”, concludeerde Van Dam.

Donner wekte meer wrevel bij zijn eerste begrotingsdebat, omdat hij niet met een uitgebreide visie op integratie kwam. D66-Kamerlid Schouw sprak van een ’valse start’. GroenLinks-Kamerlid Dibi vergeleek de bewindsman met Meneer de Uil: „Oogjes dicht en snaveltjes toe.” Gedoogpartner PVV kwam er eveneens bekaaid vanaf. Donner wuifde de toename van islamisering in de publieke sector van de hand. „Zonder het Arabisch konden we nog niet tot tien tellen en dat veel mensen Chinees eten is ook geen aantasting van onze cultuur”, aldus Donner, die wel aangaf bruggen te willen bouwen ’tussen de zorgen van mensen’.

De CDA-bewindsman joeg de Kamer ook tegen zich in het harnas door andermaal te stellen dat de volksvertegenwoordiging best wat kleiner kan. Volgens hem kan de Tweede Kamer wel met honderd leden af. „Er hoeft ook niet zo veel gecontroleerd te worden”, stelde hij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moet ik die gaasjes eruit gaan knippen xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus t mag niet? :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee
wettelijk gezien niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
min Dit staat niet in de wet, maar in de APV van Maastricht! Stel dat de vraagsteller niet in Maastricht woont... En er is in Nederland geen boerkaverbod, zelfs in Maastricht niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het geld ook in andere gebieden als je beter research had gedaan had je deze slecht reactie niet hoeve plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het is geen landelijke wet, dus het hangt er van af waar je bent. Simpelweg zeggen "de ogen moeten zichtbaar zijn" is dus te algemeen gesteld. En hoe kom je toch aan dat boerkaverbod? Dat is er echt niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik woon trouwens wel in de buurt van maastricht :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag het echt niet?
Heeft mijn broer dus geluk gehad!
Of misschien mag het in Rotterdam wel(?)
Je moet eens zien wat je daar s'nachts in het weekend op straat ziet in het centrum.;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het mag niet.
ik ben op de hoogte van de wetgeving in nederland omdat ik daar dagelijks mee te maken heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O,oke,jij weet dus echt waar je het over hebt,domme fout van mij,ik dacht dat het mocht.Wel een rare wet,vind je niet?Als mensen alleen een geintje willen uithalen is het toch onschuldig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met dat zelfde masker kan je ook een overval plegen.
wat voor jou een geintje is kan voor een ander traumatisch zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha! Had mijn broer dus toch gelijk .
Maak ik bij deze gelijk een lange neus naar al die "gulle minnaars"!
Gelukkig vind ik zoiets überhaupt niet belangrijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan het nog uitgebreider xD

Andere antwoorden (4)

Ha! Mijn broer heeft ook zo'n Scream masker!
Hij heeft er wel eens mensen mee laten schrikken,ook op straat( voor de grap )samen met vrienden.Ze zijn niet opgepakt ofzo ,waarom zou dat niet mogen?
Daar is echt geen wet tegen.
Ik weet wel dat je bijv. niet met een Hitler masker over straat mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Tommelom;

Het is inderdaad jarenlang formeel verboden geweest om met een bedekt of vermomd gezicht op de openbare weg te verschijnen, maar dat verbod is al een tijd terug opgeheven. Maar soms kunnen er in de plaatselijke verordening door de pliesies nog wel soortgelijke beperkingen worden opgenomen. Het kan dus per plaats verschillen. Waag er een belletje aan met het pliesiebroo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden verbazen met nogal. Het enige juiste antwoord is namelijk: dat ligt aan de algemene plaatselijke verordening van de gemeente waar je met dat masker wilt rondlopen. Hier is geen landelijke wet tegen, maar het staat gemeentes vrij om te verbieden met bedekt gezicht over straat te gaan.

Veel gemeentes doen dat ook. Vooral in het zuiden wordt er wel vaak speciaal voor carnaval een ontheffing geregeld, de rest van het jaar is totale gezichtsbedekking niet toegestaan. Dit is overigens een regel van vér voor de ophef over (of zelfs maar verschijning van de eerste) boerka's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt aan de plaatselijke veroordeling.
Er is echter een regel wanneer het specifiek zowiezo niet mag, en dat is bij demonstraties. Dan mag het niet.