Wat mag ik doen wanneer ik word aangevallen?

Stel ik loop op straat en ik word opeens vastgepakt bij mijn keel. Iemand wilt mij beroven, of zoekt gewoon ruzie. Ik zit op Jujitsu en ik kan binnen enkele seconden zijn arm breken. Ik zit ook op Thaiboksen, en binnen een klap ligt mijn tegenstander k.o. op te grond. Ik vraag mij af hoe ver ik mag gaan om mij zelf te verdedigen, en wat ik na mijn verdediging moet doen?

Stel ik doe een bevrijdingstechniek en leg hem in een klem. Moet ik dan 112 bellen? Is er een kans dat hij aangifte tegen mij kan doen aangezien er geen getuigen bij waren?

Raak ik in de problemen als ik aangevallen word, en ik breek mijn tegenstander's arm of sla hem k.o.?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik snap dat ik lastige vragen stel. Wanneer jullie weten aan wie ik mijn vraag kan stellen om goed antwoord te krijgen ben ik ook blij? Kan ik zo een politiebureau binnenstappen of iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
11.5K

Antwoorden (14)

Als jij je verdedigt kan de ander aangifte doen. Wat je wel mag weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf verdedigen is handelen uit noodweer en dat is geen reden voor de ander om jou aan te klagen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meneer de rechter opeens greep hij me in de houdgreep. Ik heb er nekletsel aan over gehouden.
Zul je zien hoe jij aangeklaagd wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je ook jezelf verdedigen en een alibi hebben als de tegenpartij en eventuele getuigen verklaren dat je tegenstander zich tegen jou verdedigd heeft
Je mag niet verder gaan dan zelfverdediging, dus niet als je hem onder controle hebt nog ff een nekklem aanleggen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het echt te weten te komen kan je bij de politie binnenstappen ja, daar zullen ze het hebben over: noodweer. Als jij ineens aangevallen word mag je jezelf verdedigen en terugslaan of schoppen maar letsel toebrengen mag niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelfverdediging mag.je amg hem niet mishandelen.maar als je zoiets gebeurd gewoon wegstompen en verrot slaan en naar huis gaan.hij kent je immers toch niet en hij wou je toch overvallen of aanvallen.aankalgen zal iemand niet ,en als die dat wel doet blijven ontkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag jezelf verdedigen als je in gevaar bent. Als je de kans hebt om weg te lopen wordt dat van je verwacht mag je dus verder niets doen anders ben je in overtreding. Pas als je in het nauw gedreven wordt en "geweld"de enige uitweg is, dan is het toegestaan "gepast" geweld toe te passen. Geef je hem dan bv 1 klap en hij valt, dan mag je hem daarna niet nog een klap geven, want vanaf dat moment ben je dus weer in staat om veilig weg te komen. Als er geen getuigen bij zijn is het altijd jouw woord tegen dat van hem wat zowel in je voor als nadeel kan werken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hem achteraf in een klem houden mag dus ook niet. Dan kan je vervolgd worden voor vrijheidsberoving. Helaas hebben de criminelen vaak teveel rechten hier in dit land en word het slachtoffer zwaarder gestraft dan de dader als hij geweld toepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kortgezegd gepast geweld om jezelf en anderen in veiligheid te brengen.
maar zeker geen lichamelijk schade toebrengen
wanneer de dader al zodanig is afgeweerd dat er van hem verder geen gevaar uitgaat.
dat vergt beheersing en controle over je verder gevoelens
ik zou hem zeker niet vasthouden.
tenzij er getuigen bij zijn
13 jaar geleden
Mokum heeft het goed. Je mag je alleen verdedigen als je proportioneel handelt. Dus niet in elkaar meppen. Zodra je de kans krijgt om weg te gaan ben je verplicht dit te doen. Zelden wordt door rechtspraak uitzondering hierop gemaakt, als je eenmaal de mogelijkheid hebt om te vluchten maar je blijft slaan, ben je in overtreding. Alleen kan je meestal nog een beroep doen op noodweerexces, zeker als je wordt aangevallen door een onbekende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om het even aan je leraren te vragen, zoals je vraag bij mij overkomt lijkt het wel alsof je van plan bent iemand te slaan en het dan op verdediging te gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand met een vechtsport achtergrond word wel zwaarder beoordeeld, want hun is immers geleerd om het niet te gebruiken.
Iedereen heeft het recht persoon en goed van zichzelf en dat van anderen te verdedigen.

Dit houdt in dat je zeker wel mag verdedigen als je aangevallen wordt.

Maar de hoeveelheid geweld die je daarvoor aanwendt moet in overeenstemming zijn met het geweld dat tegen jou gebruikt dreigt te gaan worden.

Een voorbeeld: Iemand dreigt jou met een stiletto van het leven te beroven. In dat geval mag je die persoon desnoods de arm breken als dat de enige manier is om hem buiten gevecht te stellen.

Je mag hem echter niet doodschieten, want dàn ga je echt veel te ver in je 'verdediging'

Het aan te wenden geweld moet dus zogezegd proportioneel zijn. Zie ook het volgende krantenbericht daaromtrent.

Geweld mag, zolang het maar proportioneel is

Wat betekent 'proportioneel geweld' in het geval van een tasjesroof? Klemrijden mag, doodrijden niet. Behalve als sprake is van zogenoemd noodweerexces....

Noodweer staat beschreven in artikel 41 van het Wetboek van Strafrecht: iemand mag zich verdedigen tegen een aanval op zijn eigen of andermans lijf, goed en eerbaarheid. Voorwaarde is dat het gebruikte geweld in verhouding staat tot de dreiging.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien jij zo bedreven bent in de gevechtssporten, moet je extra voorzichtig zijn. Want als JIJ te ver gaat, draag jij schuld. Jij bent waarschijnlijk de sterkere en jij hebt de kennis en kunde om de ander, zonder al te veel letsel, van je af te houden en jezelf te weren.

Ga dan ook niet opgekropte agressie op hem loslaten, omdat je dan er een mogelijk 'legitieme' reden voor hebt gekregen. Dat zal niet worden getolereerd.

Jij denkt meteen aan de arm breken, of hem k.o. slaan. Maar ik geloof dat jij daarnaast meer dan 1001 manieren weet om hem schadeloos te maken ZONDER letsel. Waarom niet 1 van die 1001 manieren?

Doordat je juist zo goed bent in de vechtsporten, zou je ZONDER het vechten kunnen oplossen.
Als je Aikido kent, ook een prima methode.

Wanneer je MEER doet dan nodig, zit jij fout. Ik vind dat terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag jij niet meer als een politie-agent. Die heeft nu eenmaal speciale bevoegdheden.
Als het zover komt dat de persoon u aanklacht wegens mishandeling of anderen zaken kunt u gerust in verdediging gaan. Zijn en uw achtergrond worden onderzocht, als de persoon in kwestie vaker betrokken is geweest bij gewelddadig geweld heeft u niks te vrezen. Daarbuiten kunt u met uw ervaren vechtkunsten ook vertellen dat de persoon in kwestie niet terug deinsde na de eerste verdedigings-klap. U kunt rustig vertellen dat de persoon u achtervolgde of u te snel af was voor het volledig te ontkomen. Als u na het wegrennen toch u zelf weer moet verdedigen kunt u gebruik maken van uw "angst" dat deze persoon een mes of vuurwapen bij zich kan of kon hebben dat u genoodzaakt was om de persoon in kwestie zijn arm te breken. Als de persoon u van achteren belaagd heeft, kunt u niet weten wat deze persoon vast kan hebben, in dit soort zaken is het toegestaan u zelf te verdedigen. Er zijn genoeg worpen/uithalen die u kunt uitvoeren die een arm kunnen breken als deze slecht uitgevoerd worden. U kunt dan nogmaals gebruik maken van de situatie dat u het slachtoffer bent en uzelf alleen verdedigde.

Wat dus echter niet mag, is een persoon die weerloos is te behagen. Op het moment dat de persoon het uitschreeuw van pijn en op de grond bevind, is elk ander lichamelijk aanraking strafbaar, zelf voor hulp verleners. U mag ook niet zomaar op iemand EHBO toepassen, tenzij de persoon in kwestie niet in staat is te antwoorden.

Als u echter al vermeld staat bij de politie als iemand die vaak betrokken is bij lichamelijk of geestelijk geweld kunt u zelf al was het zelfverdediging nog strafbaar worden gesteld op vermoeden van eventuele uitlokking.

Ten alle tijden loopt u weg van de dader en belt u 112, u vermeld waar de dader is of was, en in welke richting u gelopen bent. Wellicht zag u de dader een anderen richting op gaan maar in dit geval moet u vooral niet de dader achtervolgen.

U bent veilig, u heeft de politie ingelicht en aangiften gedaan, de dader zal ten alle tijde later contact op nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag alles wat je geleerd wordt op gevechtsscholen niet in de praktijk gebruikt worden, zelfs niet als verdediging. Deze techniek werkt overigens ook niet al iemand je probeert te beroven want veelal hebben deze mensen wapens bij zich. Bij een beroving wordt je vaak om je geld of waardevolle spullen gevraagd en die kan je het beste geven zonder tegen te stribbelen. Hiermee maak je de meeste kans dat je er zonder kleerscheuren of verwondingen vanaf komt, hooguit met een psychisch trauma of angst. Als jij echt geen andere keuze hebt....of illegaal je gevechtstechnieken toepassen of je laat je vermoorden.....dan is dat zelfverdediging en kan niet als strafbaar feit worden aangerekend, tenzij je de tegenstander met opzet vermoord of levenslang invalide maakt zonder dat hij je bedreigde met je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft ook niets van gevechtssporten af te weten om te weten dat het hooguit in de sportschool gebruikt mag worden en niet zomaar op straat. Het kan gebeuren dat je geen andere mogelijkheid ziet om jezelf te verdedigen...dan kan je niet anders en dan wordt het ook niet als strafbaar gezien. Wel als iemand je aanhoudt en je vraagt om je geld en nog geen aanstalte heeft gemaakt jou aan te vallen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Tjekietjen, Ik begrijp je vraag wel....maar het is niet iets wat de sport bepaald, het zijn regels in het wetboek van strafrecht die bepalen wat wel en wat niet getolereerd wordt van een dader als van een slachtoffer. Je zou eventueel ook aan je leraar kunnen vragen want zij weten wel precies wat wel en niet volgens de wet mag. Overigens om even op je nieuwe vraag hier te antwoorden: Wat zou jij nog willen doen bij een boxer die jou K.O. heeft geslagen? Denk je dat je in K.O. toestand nog in staat bent iets te doen? Als je een dader zo hebt verwond dat hij medische hulp nodig heeft en zich niet meer kan veroeren of bijna doodbloed of bijna bewusteloos raakt en in coma kan raken is het altijd wel redelijk 112 te bellen natuurlijk, al is het maar om de omstanders tegen lugubere vondsten te beschermen. En over wapens gesproken.....hoe had jij in je eentje die gast in Alphen aan den Rijn in je eentje willen beheersen met je vechtkunsten? Hij had er ook voor getraind bij een schietvereniging en had 3 wapens!!!! Denk er niet te makkelijk over....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderschat je tegenstander niet.....wilde ik nog zeggen!!!
uit eigen ervaring:
artikel 41 wetboek van strafrecht:
Niet strafbaar is hij, die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed, tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
vooral het ogenblikkelijke is hier belangrijk. je mag hem dus niet 3 dagen later neer slaan.

artikel 8 lid 5 politiewet 1993. geweld moet redelijk en gematigd zijn. D.w.z. dat als hij jou slaat dat je hem mag laten ophouden met het nodige geweld. (dus terug slaan).
samengevat. je mag terug vechten maar alleen om de aanvaller te laten stoppen met zijn actie tegen jou. daarbij mag je geweld gebruiken maar alleen het nodige om de aanvaller te laten stoppen.

in jou geval is het misschien anders omdat je een vechtsport beoefend. dan wordt je verwacht zo te kunnen handelen dat je de ander geen onnodig letsel toebrengt. maar als de aanvaller jouw met een mes bedreigt mag je als je dat kan zijn arm breken als dat nodig is om de aanvaller te stoppen.(zolang het maar proportioneel is)
als je meer vragen heb stuur mij een berichtje.
als ik er dan niet uitkom vraag ik het wel aan een opsporingsambtenaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een goeie tip, je kan heb op de grond werken en daarna je elleboog in zijn/haar ribben steken, dit is pijnlijk dus als diegene begint tegen te werken kun je gewoon harder gaan duwen. Het heeft heel veel effect en je hoeft niet enorm veel kracht te geven!