Welke schadevergoeding kan ik redelijkerwijs vragen voor verfspetters op mijn fiets? (zie foto's)

Ik stal mijn fiets in de afgesloten stallingsruimte van het station (daar passen tientallen fietsen in).

Nu heeft ProRail die stallingsruimte geheel gerenoveerd. Daarbij zijn ook de muren en plafonds gewit.

De schilders hebben de gestalde fietsen niet goed afgedekt. Daardoor is mijn fiets nu van voor tot achter bedekt met kleine witte verfspetters. Schoonmaken is niet goed mogelijk, want de spetters zitten werkelijk overal.

De fiets rijdt nog prima, maar dit is natuurlijk niet mooi.

De fiets is nog net geen jaar oud (nieuw gekocht in mei 2010).

Ik heb van ProRail een schadeformulier gekregen. Daarop moet ik het schadebedrag opgeven.

Wat is nu een redelijke schadevergoeding?

Toegevoegd na 2 minuten:

(Klik op het plaatje voor een vergroting. In sommige browsers moet je daarna nogmaals op het plaatje klikken om het in de oorspronkelijke grootte weer te geven.)

Toegevoegd na 1 week:

Ik heb de fiets naar de fietsenmaker gebracht. Die heeft er een verzekeringsexpert naar laten kijken.

De verzekeringsexpert gaat het nu met de verzekering van ProRail uitvechten.

Volgens de fietsenmaker heb ik via deze weg meer kans op een fatsoelijke schadevergoeding dan wanneer ik zelf een claim zou indienen.

Ik laat wel weten wat de uitkomst is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Rij even langs een fietsenhandel en informeer daar wat het zou kosten om de fiets weer opnieuw te spuiten. Kosten zullen niet gering zijn, want het frame moet volledig gestript worden, daarna gespoten, waarna alle onderdelen er weer op moeten. Daarnaast zie ik dat ook plastic onderdelen onder de verf zitten, dus zullen dus vervangen moeten worden.
Mogelijk dat de kosten zelfs hoger zijn dan die van een nieuwe fiets. Als schadevergoeding zou je uit kunnen gaan van de nieuwprijs minus een bepaald percentage, omdat de fiets niet nieuw meer is, denk bijvoorbeeld aan 10 a 20 %.
Maar het moet wel duidelijk zijn dat de kosten hoger zijn dan die van een nieuwe fiets.
Wat ook nog zou kunnen is dat de fietsenhandelaar aangeeft dat de fiets ook met een bepaald schoonmaakmiddel schoongemaakt kan worden. Je kan dan de kosten opvragen aan de fietsenhandelaar als hij dit voor je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg bericht van mijn verzekering. Zij vergoeden mij een nieuwe fiets. Die wordt geleverd door de fietsenmaker die ook mijn huidige fiets leverde. De verzekering betaalt de rekening. In principe betaalt de verzekering alles, minus het eigen risico van € 225. Ik heb hier een nieuwe vraag over gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/schade-fiets.196595 .

Andere antwoorden (6)

Het lijkt me dat je eerst moet zien uit te vinden wat de kosten zijn van het opnieuw laten spuiten van je fiets. Dit zul je dan zeer waarschijnlijk eerst moeten laten doen, en daarna kun je de kosten + een kopie van de rekening bijvoegen declareren via het schadeformulier.

Zo gaat zoiets meestal. Goed ddat je er werk van maakt, sommige denken denken dat ze nergens rekening mee hoeven te houden als ze met hun werkzaamheden bezig zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan ook zijn dat je hem ergens wel kunt laten schoonmaken, maar dan geldt ook gewoon het bovenstaande voor de rest;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje daar ben je leuk klaar mee! Kun je het er b.v. met een schuursponsje wel af krijgen, dan zou ik een inschatting maken van de uren dat ik daar mee bezig zou zijn en die uren in rekening brengen als schadevergoeding. Dus 5 uur werk, nettoloon 15 euro, vergoeding 75 euro of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een schoonmaakbedrijf vragen hoeveel ze zouden rekenen voor het schoonmaken van de fiets. Dit zou dan een redelijk schadebedrag zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het er niet eens zo lelijk uit zien Rota. Hoewel ik me kan voorstellen,dat je er niet blij mee bent.
Mij lijkt 150 tot 200 euro een allezins redelijk bedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens met het antwoord van peppie61 echter een aanvulling: wanneer je fiets overgespoten wordt heb je er geen beschikking over en zal je op een andere manier naar het station moeten gaan waar kosten aan verbonden zijn, ook dit behoort tot schade. Dus ov, huur andere fiets, etc. wel opvoeren op het schade formulier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de fietsenmaker en vraag wat het kost om ofwel de spetters te verwijderen ofwel de ondergespatte delen te vervangen.

En maak van het laagste bedrag jouw claim..

Groet,

Ton