Wezenlijk verschil en tussen kinderalimentatie en partneralimentatie en wat zijn de consequenties wanneer er financiële problemen onstaan ...

Wie kan me vertellen wat het wezenlijke verschil is tussen kinderalimentatie en partneralimentatie? Ik dacht dat kinderalimentatie echt bedoeld is voor de kinderen onder wie zij in het voogdijschap vallen. wanneer beide ouders nog steeds voogdijschap hebben vertrekt de gene bij wie de kinderen NIET de meeste tijd doorbrengen de alimentatie of de meest verdienende. Bij partner alimentatie verstrekt de meest verdienende deze aan de ander omdat de minst verdienende niet draag krachtig genoeg zou zijn. Echter wat gebeurd met partner alimentatie en kinderalimentatie wanneer de ontvangende partij bijvoorbeeld in de financiele problemen komt en bijvoorbeeld in de schuldhulp terecht komt? Wat wordt dan wel bij inkomen opgeteld en wat niet? Mischien een wat extreme vraag met een wat extreem voorbeeld. Ik zag deze week iig een stukje op tv van een politieke partij die het over partner alimentatie had en zo doende kwam de vraag bij me op. In mijn redenering lijkt het mij namelijk zo dat kinderalimentatie bedoeld is voor de kinderen maar niet gebruikt kan worden om schulden te vereffenen en partner alimentatie wel. Klopt dit?

Weer zo'n spannende vraag waar ik denk veel mensen wat aan hebben. zeker in de huidige tijd.

Vrolijke groet wederom,
Marcelletje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Kinderalimentatie wordt niet bij het inkomen opgeteld, partner alimentatie wel.

Jouw berdenering dat kinderalimentatie niet bedoelt is om schulden in te lossen gaat niet helemaal op.

Je gaat er van uit dat de kinderalimentatie alleen gebruikt wordt voor de kinderen, daar valt dus ook de huur van het huis, energie kosten, verzekeringen onder, niet alleen de kosten voor school, eten en kleding.
Dus zal er bij schulden ook gebruik gemaakt worden van(een deel van) de kinderalimentatie om deze af te betalen en terecht vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Uiteraard was ik wel van uitgegaan dat een deel van de kinderalimentatie ook bedoeld is voor huisvesting, onderhoud e.d.. Tenslotte wordt kindertoeslag ook op die manier berekend.Waar de verwarring ontstaat is eigenlijk dit. Je eerste zin kom ik overal wel tegen. echter,... als iets niet bij je inkomen wordt opgeteld hoe kun je er dan van aftrekken?
Verder,... of het terecht is weet ik niet. Ik ben van mening dat elke situatie een frisse blik vraagt. De vraag kwam bij me op na een uitzending op tv waarin een politieke partij de partner alimentatie wilde opheffen of verkorten. Ik ben wel tevreden met het antwoord hier gekregen. En omdat het een kwestie is van deze tijd (tv uitzending) best interessant. Ik sluit de vraag bij deze. Vrolijke groet, Marcelletje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ow,... foutje,.. reactie moest hier.
Bij deze. Bedankt voor je antwoord.
Uiteraard was ik wel van uitgegaan dat een deel van de kinderalimentatie ook bedoeld is voor huisvesting, onderhoud e.d.. Tenslotte wordt kindertoeslag ook op die manier berekend.Waar de verwarring ontstaat is eigenlijk dit. Je eerste zin kom ik overal wel tegen. echter,... als iets niet bij je inkomen wordt opgeteld hoe kun je er dan van aftrekken?
Verder,... of het terecht is weet ik niet. Ik ben van mening dat elke situatie een frisse blik vraagt. De vraag kwam bij me op na een uitzending op tv waarin een politieke partij de partner alimentatie wilde opheffen of verkorten. Ik ben wel tevreden met het antwoord hier gekregen. En omdat het een kwestie is van deze tijd (tv uitzending) best interessant. Ik sluit de vraag bij deze. Vrolijke groet, Marcelletje