Vernietigen oud paspoort bij aanvraag nieuw?

Vandaag een nieuwe ID kaart aangevraagd. Reeds bij de aanvraag werd mijn oude paspoort meteen doorboord waardoor ik een week geen paspoort heb. Dit paspoort was wel een paar dagen ongeldig. Is dit de reden waarom het meteen doorboord wordt of wordt dit altijd bij de aanvraag gedaan en niet bij het afhalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
12.1K

Het beste antwoord

Ja dat klopt. Jij bent houder van een paspoort maar het eigendom ligt bij het Rijk. Als hij bv nog een week geldig was, had je hem mee gekregen met de mededeling hem volgende week in te leveren.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ze mogen geen ongeldig (verlopen) paspoort teruggeven, tenzij deze onbruikbaar is gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Normaal is dat je paspoort ongeldig wordt gemaakt op het moment dat je de nieuwe in ontvangst neemt. Dus nee, het is niet normaal dat dat bij de aanvraag al gedaan werd.

Toegevoegd na 50 minuten:
De reden dat jij je pas doorboort kreeg bij aanvragen had niets met de aanvraag te doen; Dat is puur om te voorkomen dat je een niet-geldige pas gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat wordt altijd gedaan. Vroeger kon je je oude doorboorde paspoort nog wel meekrijgen, leuk voor al die stempels, maar aangezien er zoveel wordt gefraudeerd nemen ze geen risico meer. Bovendien, je kan er toch niks meer mee. Dus, weg met die oude onbruikbare troep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de websites van de overheid staat het volgende:

"Bij het aanvragen van een nieuw paspoort of een nieuwe ID-kaart MOET u uw oude document(en) altijd meenemen. U kunt deze documenten inleveren bij uw gemeente, maar het is ook mogelijk deze te houden. De documenten MOETEN dan wel onbruikbaar worden gemaakt. Is uw oude paspoort of ID-kaart nog geldig bij de aanvraag van een nieuwe, dan hoeft u het document pas in te leveren als u het nieuwe afhaalt."

Kortom, bij het aanvragen moet je inderdaad het "oude" paspoort al bij je hebben (verlopen of niet verlopen) en vervolgens kun je op dat moment kiezen: (1) inleveren of (2) ongeldig laten maken. Als het nog geldig is mag je het mee terug nemen tot je het nieuwe document krijgt, maar dat was in jouw geval niet van toepassing. Echter, het was netjes geweest als de baliemedewerker u de keuze "(1) inleveren of (2) ongeldig maken" had gegeven.