Waarom moet de politie een huiszoekingsbevel hebben en mogen ze je auto direct doorzoeken ?

Het zijn beiden toch je privé bezit ?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K

Het beste antwoord

Voor de auto, zie antwoord van AlphaLimaCharly.

Je stelt ook de vraag waarom de politie een huiszoekingsbevel nodg heeft. Een huiszoekingsbevel heet het in Nederland niet, maar heet een machtiging tot binnentreden. Deze heb je nodig als de rechthebbende van de woning niet wil dat de politie binnenkomt.
De hulpofficier van justitie geeft deze machtiging af.

Er is nog wel een optie om een woning binnen te gaan zonder dat de politie een machtiging heeft, en dit is op grond van de politiewet artikel 2. Stel de agenten horen geschreeuw of hulpgeroep in een woning, ruiken een gaslucht of andere levensbedreigende situaties, dan mogen ze ten alle tijden direct de woning binnen gaan.

Maar stel dat ze binnen zijn gegaan met een machtiging tot binnentreden, dat betekent (nog) niet dat de politie ook de woning mag doorzoeken. Rond kijken mag uiteraard, maar bv geen laadjes opentrekken. Dit mag alleen als er een rechter-commissaris van de rechtbank aanwezig is. Deze opent en sluit de zoeking.

Uiteraard is daar ook weer een uitzondering op (Tja, Nederland hè) en dat is in geval van verdenking van overtreding van de wet wapens en munitie. (WWM).
Als bv iemand wordt verdacht van het feit dat hij een illegaal vuurwapen in huis heeft, dan ligt de bevoegdheid om de woning te doorzoeken bij de agenten. Een rechter commissaris of officier van justitie hoeft hier dan niet bij aanwezig te zijn.

Zo, ben jij ook een stuk wijzer nu. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meest complete antwoord.

Andere antwoorden (3)

Waar het om gaat is dat jij met jou auto op de openbare weg bent, en die is van de staat (evenals de politie), daarom mogen ze wel je auto doorzoeken en niet je huis (want die staat op je eigen grond).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overdreven, die 2 minnen. Het is best wel logisch gedacht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjah, een beetje uitleg bij die min zou handig zijn. Iemand die mij kan vertellen wat er fout aan is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord klopt gewoon dus +1. En inderdaad laat die minners zich eens kenbaar maken, laf hoor ;)
Het is inderdaad allebei privebezit, echter de woning, waar ook echt woonactiviteiten plaatsvinden, wordt in Nederland nog eens extra beschermd, omdat binnentreden of een doorzoeking een enorme aanslag is op de privacy van een persoon.

Een auto mag overigens ook niet zomaar doorzocht worden. Er moeten feiten en omstandigheden zijn, die een doorzoeking rechtvaardigen. De Opiumwet of de Wet op de Economische delicten kan dan bepaalde bevoegdheden geven aan opsporingsambtenaren.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkt u bij de overheid ? Professionele uitleg...
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist! En met name de WED, daar zijn de bevoegdheden heel ruim. Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk zo'n gouden medaille, maar het klopt niet. Het gaat om privé terrein. Een auto is geen privé terrein, het is een object.
Het klopt wel dat ook dan de auto (net zoals je tas) niet zomaar doorzocht mogen worden, maar dus niet om dezelfde reden als dat je huis niet zomaar doorzocht mag worden.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Of iets priveterrein is of niet doet helemaal niet zoveel ter zake. Bijv een erf, dat ook onder prive terrein valt, mag veel eerder betreden worden, dan een woning, waar dus wel woonactiviteit moet plaatsvinden. Het gaat dus om extra bescherming van de woning en niet zo zeer om extra bescherming van een priveterrein.
Ze mogen je auto alleen maar doorzoeken als er een grond voor is dat je iets strafbaars doet. (Of misschien met een georganiseerde politieactie?)
Toen ik van mijn stationcar de achterklep opende, kon je niet zien wat er in zat door een afdekhoes.
Die deed ik niet open.
Oom agent vroeg of ik daar een LPGtank in had.
Ik zei nee en hij vroeg en keek niet verder.