Is besnijdenis in het buitenland hier strafbaar?

En geld dat alleen voor meisjes? Of ook voor jongens? Graag jullie antwoorden en kennis!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Hier in nederland kun je jongens in het ziekenhuis laten besnijden dus dat is niet illegaal. Het is wel verboden voor meisjes hier. Maar bijvoorbeeld in afrika is het allemaal legaal omdat het traditie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meisjesbesnijdenis is in Nederland strafbaar omdat het een vorm is van verminking. Als je in Nederland woont en je dochter in het buitenland laat besnijden ben je hier ook strafbaar.

Het ministerie van Volksgezondheid heeft ook een verklaring laten opstellen voor mensen die onder druk staan van familie in het buitenland (zie bron).

Besnijdenis bij jongens (verwijderen voorhuid) is geen vorm van verminking en mag worden uitgevoerd vanwege zowel medische als religieuze (joods) redenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ouders die hun kind in het buitenland (laten) besnijden kunnen daar in Nederland voor worden gestraft als zij een Nederlands paspoort hebben. Ouders die worden veroordeeld voor het (laten) besnijden van hun dochter en geen Nederlands paspoort hebben, lopen de kans dat zij niet langer in Nederland mogen verblijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom is het bij jongens geen verminking?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is bij jongens geen verminking, omdat het niet de kwaliteit van leven beinvloed... Ja de eikel wordt minder gevoelig, maar dat went en is na een tijdje prima mee te leven...
Wanneer het clitorale kapje wordt verwijderd. Dan zal zij dit altijd voelen. De clitoris is dan ook vele male gevoeliger dan een eikel.
Zij zal altijd pijn hebben uiteraard bij de sex, maar ook bij het lopen, bij het plassen.
Dus aangezien er bij mannen totale gewenning toetreedt en bij vrouwen niet daarom is het geen verminking bij mannen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook wordt het soms bij jongens om medische reden gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedere besnijdenis bij vrouwen ziet er hetzelfde uit. Er zijn zwaardere en minder zware vormen. En het beïnvloedt wel de kwaliteit van leven , het wordt minder gevoelig...Dat zeg je zelf
Voor meisjes wel maar het is helaas niet verboden voor jongens. Dit zou het wel moeten zijn.

Ik ben het met mendelson eens (in de reacties bij SOM), als er geen medische reden is, dan is het mijns inziens verminking om die "stofhoes" te verwijderen.

Nergens voor nodig.

Het zou hygienischer zijn, ja, als je ze nooit wast, dan is de kans op vorming van smegma minder zonder voorhuid.
Heel erg handig als je maanden lang in de woestijn vertoeft en je je niet kan wassen.
Tegenwoordig is dit dus een onnodige verminking.

Je neemt er de gevoeligheid van de eikel mee weg. Deze vormt een soort eeltlaagje vanwege het ontbreken van de voorhuid. Ja, tuurlijk, je kan er zoals mobie1980 zegt (in de reactie op SOM) totaal aan wennen, maar dat vind ik geen argument om te zeggen dat het dan geen verminking is.

Als je bij mij een tepel verwijderd, dan heb ik daar na genezing ook helemaal geen last van, en er zal "totale gewenning" optreden. Maar dat maakt het nog steeds een verminking.

Daarnaast zijn er vele complicaties bij de besnijdenis. Ook als het in NL ziekenhuizen wordt gedaan. Ik vind het belachelijk dat het nog steeds mag onder het mom religie.

En dan bij jongetjes die zelf nog niet handelingsbekwaam zijn. Omdat ze onder een bepaalde religie geboren zijn moet hun voorhuid verwijderd worden op zeer jonge leeftijd? Barbaarse en middeleeuwse toestanden. Ongelovelijk dat dit in de huidige maatschappij niet illegaal is.
Laat ze dat zelf beslissen als ze 18+ zijn. En ik verwacht ook dat dit verbod eraan zit te komen. In de VS zijn ze gelukkig al een stukje verder met deze discussie. (zie bron) Niet meer dan terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het met je eens.
Zelfs bij honden is het verboden de oren te couperen...