Erkenning, dna test en alimentatie afdwingen wanneer kind al erkent is?

mijn vriend heeft misschien een dochter uit een vorige relatie.3 jaar geleden heeft zij het kind laten erkennen door iemand anders, eerst gezegd dat het wel zijn kind was, daarna was t niet meer zijn kind en nu ineens wel weer.Wij wilde 3 jaar geleden een dna test en dat wilde zij niet (toen was het zijn kind ineens niet meer).Nu wil ze weer wel ineens een dna test (voor het geld) en wil ze dit afdwingen bij een advocaat.wij willen niks met hen te maken hebben, ze zijn totaal niet sociaal en wij hebben nu ons eigen gezin.Het kind wordt in december 5 jaar.ze wil via advocaat/rechtbank Erkenning, dna test en alimentatie afdwingen maar kan dit wanneer kind al erkent is? (dat is ze al zeker 4 jaar, heeft ook die man zijn achternaam maar hij wil niets betalen en zij heeft een uitkering)
We zitten met de handen in het haar want we willen niet dat ons gezins leventje verstoord wordt.Mijn vriend heeft het er 3 jaar erg moeilijk mee gehad dat hij het kindje niet meer mocht zien en nu is hij er met professionele hulp eindelijk overheen en nu begint dit.
alvast bedankt.

Toegevoegd na 34 minuten:
zij ging constant vreemd in de relatie en om de zoveel tijd waren ze uit elkaar en woonden uit elkaar.Hij heeft in het begin alles betaald(ookal mocht hij het kind niet erkennen).Zijn ex heeft vaker valse aangifte tegen hem gedaan, zelfs eens gezegd dat hij zijn dochter zou hebben misbruikt.Hij heeft er daarom afstand van gedaan, niet voor zijn dochter waar hij veel om gaf maar om haar die problemen zoekt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind dit dus zo ontzettend verschrikkelijk zielig voor dat kindje waar het om gaat, en ik krijg het idee dat de moeder vooral professionele hulp nodig heb.. (..) heel veel sterkte en wijsheid in de ze situatie gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp wel dat jullie nu vooral je eigen kant zien, en die is moeilijk genoeg. Maar er komt een tijd dat het meisje wil weten wie haar vader is (ik benijd het kind niet, zo'n onrustige opvoedsituatie) en dat zou voor haar wel eens heel belangrijk kunnen zijn. Verlies alsjeblieft niet het belang van dat kleine meisje uit het oog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, daarom wilde wij toendertijd een dna test maar dat weigerde ze...nu weer een hoop stress en leugens kan mijn vriend niet aan (en ik ook niet eerlijk gezegd,we verwachten in december ons 2e kindje en die stress doet hem ook geen goed)).we wilde best met een dna test akkoord gaan nu maar door haar manier van praten en dr
eigen dat we het kind toch niet mee mogen hebben en dat zij alles beslist en wij absoluut niet moeten denken dat we ook maar iets mogen beslissen over haar, zien we er liever vanaf.ze zal als ze groter is en blijkt t kindje te zijn toch welkom zijn.wij zijn ook bang dat ze helemaal verkeerd gevormd wordt door haar moeder en haar man (werken geen van beide,roken heel veel,kinderen lopen er onverzorgd bij,lopen constant te schelden,stelen).wij zijn totaal anders.maar zonder echte erkenning (wat dus niet meer kan omdat ze al is erkent) hebben we helemaal geen rechten, geloof dat we dan alleen wel alimentatie mogen betalen...dat dan weer wel:s vind ook nergens duidelijkheid hierover:(

Antwoorden (3)

Ergens is denk ik vooral de vraag of je vriend wil weten of het zijn dochter is. Hij heeft eerst zelf twijfels gehad over of het misschien zijn kind was dus de kans is aanwezig..
Een vaderschapstest kost ongeveer 300 euro (heb ik me laten vertellen), maar dat is dan even wat geld uitgeven maar dan weet je het ook voor de rest van je leven. Natuurlijk probeert die vrouw er geld uit te krijgen met allimentatie en dat soort dingen, maar zou je vriend het ook niet fijn vinden om het toch met zekerheid te weten? Misschien dat hij er op dit moment overheen is door de professionele hulp en het hem niet zoveel uitmaakt en liever zijn gezinsleven nu niet overhoop haalt, maar op een gegeven moment gaat het toch aan je vreten dat je niet weet of dat kindje nu je dochter is of niet.
Waar ik wel op zou letten is dat als je inderdaad een vaderschapstest laat doen de uitslag zowel aan jullie als aan haar wordt vermeld en niet alleen aan haar waarna ze misschien met een valse verklaring komt dat je vriend inderdaad de vader is, puur voor het geld.

However, het gaat natuurlijk in je vraag of zoiets al kan als het kind al erkend is. Een vaderschapstest kan voor zover ik weet altijd nog. Maar, door de erkenning is de andere man de 'wettelijke vader' en ook al weet je vriend misschien op een gegeven moment dat het kind wel zijn dochter is, betekent dat nog niet automatisch dat hij volgens de wet ook ouder is. Dat maakt voor zijn gevoel misschien niet veel verschil, want hij weet dan in ieder geval of het kind van hem of niet is, maar het kan wel tot lastige situaties leiden. Hij voelt zich misschien verplicht om toch onderhoudskosten te gaan betalen, maar in principe heeft hij geen rechten (ook geen plichten trouwens).

Er is nog een mogelijkheid om erkenning te vernietigen, zie de onderstaande link naar judex.nl. En volgens mij is dàt ook wat die vrouw eigenlijk zou moeten doen om ook echt de vaderschapstest via de advocaat te kunnen afdwingen, zie namelijk de andere bron. Anders kunnen jullie heel simpel zeggen.. ja dahaaag, het kind hééft al 2 ouders dus het mag niet eens!

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Eigenlijk is het heel simpel. Degene die het kind heeft erkend is de juridische vader. Dat hoeft dus niet persé de biologische vader te zijn.

Wie erkent moet alimentatie betalen.

Wanneer er geen bekende vader is (dus niemand heeft het kind erkend) kan de moeder een DNA test afdwingen.

Dus als het kind in kwestie is erkend door iemand anders dan jouw man, dan hoeft jouw man geen rol te spelen. Geen alimentatie, geen omgang, geen erfenis niets. Er is geen familierechtelijke betrekking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vriend kan zijn kind niet erkennen als er al 2 ouders zijn. Het kind is al erkend door de partner van de moeder. Dan kan jouw vriend niet meer erkennen.
Dat kan alleen als de eerste erkenning vernietigd wordt.

Als hij de biologische vader blijkt te zijn, is hij nog niet juridisch de vader, dat is de erkenner.
Wel kan zij alimentatie voor het kind eisen. Dat heeft niets met erkenning te maken, alleen met het biologische vaderschap.
Lees goed de info in de links hierboven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is de erkenner ook financieel verantwoordelijk voor het kind.
Je schrijft dat hij niet wil betalen, maar hij heeft niets te willen. Hij is dat verplicht. Laat ze HEM maar eens aan zijn jasje trekken!!