Als je een fiets koopt van een heler wat ben jij dan volgens de wet?

Iemand steelt een fiets en die verkoopt hem weer aan iemand,die iemand is een heler en is dus strafbaar volgens de wet.
Maar wat als de heler die fiets nu weer doorverkoopt aan jou?
Wat ben jij dan volgens de wet?
Ben jij als koper van de fiets dan ook weer strafbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Je bent strafbaar als de fiets dusdanig goedkoop verkocht werd dat jij had kunnen concluderen dat het zaakje niet betrouwbaar was.

Toegevoegd na 35 seconden:
http://www.fietsdiefstal.nl/allesovergestolenfietsen.php
Een fiets op straat voor maar 25 euro, dat is natuurlijk wel een koopje. De kans is groot dat het om een gestolen fiets gaat. Als je zo'n fiets koopt, houd je fietsdiefstal in stand. Want zonder kopers geen markt voor gestolen fietsen. Bovendien ben je in de meeste gevallen strafbaar als je zomaar een fiets van iemand overneemt. De boete ligt tussen de 100 en 400 euro en je krijgt een strafblad. Heb jij informatie over fietsendieven of heling, ga dan naar de politie of bel Meld Misdaad Anoniem (0800-7000). Wil je weten hoe je een gestolen fiets herkent? Klik dan hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als je te goeder trouw bent (als jij van niks weet) ben je niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan.

Stel die man biedt die fiets aan tegen een schappelijke maatschappelijk aanvaardbare prijs voor zo'n 2e handse fiets en jij hebt echt geen reden om aan te kunnen nemen dat hij gestolen is, dan ben jij koper ter goed trouw.

Met andere woorden, jou valt in dit geval niets te verwijten en jij bent dan ook niet strafbaar.

Echter, biedt hij diezelfde fiets aan en jij weet dat die fiets van diefstal afkomstig is omdat hij jou dat vertelt, OF je had redelijkerwijs na kunnen gaan dat het geen zuivere koffie is, omdat bv de prijs veel te laag is die hij er voor vraagt.

Stel, doorgaans zal zo'n type fiets ongeveer 300 euro opbrengen 2e hands.

Hij vraagt maar 100 euro. Dan zouden er bij jou belletjes moeten gaan rinkelen.

Of je ziet dat het beugelslot eraf is geslepen en dergelijke aanwijzingen. Koop jij hem dan toch, dan ben jij koper niet ter goede trouw en maak je je schuldig aan heling.

Dus ja, ook jij bent dan een heler.