Mag ik een video draaien in een buurthuis zonder problemen te krijgen met de BUMA/Stemra?

Om de zoveel tijd houden we in het buurthuis een filmavondje met een netjes gekochte dvd.
Dit gebeurt dus niet in huiselijke kring, ben ik illegaal bezig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsof ze erop controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doen ze dus wel he Roland. Zeker als je je filmavondje aankondigt.

Antwoorden (5)

Ja, als je er geen commercieel gewin uit wilt halen. Je mag dus geen entree vragen. Vergelijk: Openluchtbioscoop.

Toegevoegd na 2 minuten:
Openluchtbioscoop zal wel wat afdragen, maar het is niet afhankelijk van het aantal bezoekers noch of het in huiselijke kring is.

Bij jou is het gewoon (Buurt)huiselijke kring! Niet illegaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De min is niet van mij hoor.
Ik denk wel dat het niet mag en dat je ervoor moet betalen.
Zelf heb ik een vakantiehuisje/B&B in de verhuur, heel huiselijk maar ik moet wel aan de Buma betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja nogalwiedes: da's een commerciele situatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt en in een buurthuis betaal je niets?
Alleen de huur moet al verdiend worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als er niets betaald hoeft te worden mag het niet. Maar ik zou het gewoon doen.
Wettelijk is bepaald dat er premie betaald moet worden voor het draaien van muziek, het vertonen van video's/dvd's /films in het openbaar. Onder openbaar wordt alles verstaan behalve het gebruik van muziek en beeld in huiselijke kring en besloten feesten zoals bruiloften en verjaardagen. Een gezellige avond waar bijvoorbeeld alleen leden van de speeltuin welkom zijn, valt ook onder de term openbaar.

Voor het draaien van muziek moet u premie betalen aan BUMASTEMRA en SENA.
Voor het vertonen van beelden (tv, video, dvd, film) moet u premie betalen aan VIDEMA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb pas geleden nog de BUMA erover gebeld, maar het hoeft niet. Tenzij je entree vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het sleutelwoord is hier "huiselijke kring". Het maakt in principe niets uit, of je je DVD gaat vertonen in je eigen huis, of in het buurthuis, als maar duidelijk is dat jij bepaalt wie er naar binnen mag. Dus als je thuis of in het buurthuis, of in wat voor zaaltje dan ook, een DVD gaat vertonen, voor een door jou geselecteerd gezelschap, (vrienden, collega's, familie) dan spreken we van huiselijke kring, en mag je zoveel films vertonen als je wilt zonder afdrachten aan Buma/Stemra.

Zodra ik langs dat buurthuis kom, en ik mag ook naar binnen, terwijl je absoluut niet weet wie ik ben, dan wordt het een publieke vertoning. Het is dan een openbare bijeenkomst, want als ik naar binnen mag, dan mag mijn buurman (die je ook niet kent) dat ook. In dat geval kun je problemen krijgen.

Een eigenaar van een café, moet altijd betalen voor b.v. het draaien van muziek, omdat jij en ik daar altijd naar binnen mogen. Zodra de café-eigenaar voor 10 van zijn stamgasten een borrelavondje organiseert, en de deur gaat echt op slot voor andere bezoekers, betaalt hij niets aan Buma/Stemra.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Want je brengt een belangrijk punt naar voren over de huiselijke kring. Nu verwacht ik overigens dat het niet zo simpel ligt als jij hier stelt en ik denk dat huiselijke kring nauwer geïnterpreteerd wordt en dat de vraagsteller wel degelijk een rekening kan verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! ;-) Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe jij die huiselijke kring dan interpreteert, of hoe jij denkt dat Buma/Stemra dat interpreteert. Ik heb er nog eens even over nagedacht, en het enige wat ik kan verzinnen is, dat het huiselijke kring niet meer zal worden geaccepteerd als het weliswaar besloten is, maar toch heel grootschalig. Feestje voor 2000 genodigden of zo. Maar dat zal in de praktijk nauwelijks voorkomen. Ik heb veel vrienden maar geen 2000 :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het niet meer terugvinden, maar ik had er iets over gelezen.