Afgekeurd door UWV?

Vandaag is mijn moeder afgekeurd met 4% arbeidsongeschikt door een arts van de UWV

De situatie:
- Ze kan niet slapen (slaap problemen), bed uit stappen lukt niet
- Ze kan de was niet doen, optillen
- Ze kan niet koken
- ze kan niet lopen omdat ze lichamelijke beperkingen heeft, heupklachten slijtage, nekklachten 3 hernia’s, knie artrose (slijtage) houdt ze dus niet 5 min vol, polineuropathie, branderige en pijnlijke voeten.
- Ze kan niets tillen, pijn aan armen
- Ze kan niet lang stilstaan wegens pijn in heupen
- Ze ziet heel slecht -18 zelfs met lenzen kan ze niks lezen (membraan loslating)
- Pijn in hoofd, duizeligheid

Daarnaast komt nog emotionele pijn. Met deze problemen is ze altijd somber en klaagt ze altijd dat ze liever niet meer zou leven.

Ze kreeg het volgende rapport:
Afgekeurd voor 4% omdat ze het volgende heel goed kan:
- Ze kan optillen 5 kilo
- Ze kan lopen 5 á 10 meter
- Ze zien haar ogen -18 niet als een beperking van haar klachten om afgekeurd te worden
- Ze kan de hele dag maximaal 1 uur staan, verdeeld over de hele dag is dat 15 minuten
- Ze zien haar problemen niet als een hinder in haar leven

Nu kunnen we bezwaar indienen maar hoe kunnen we dit het beste oplossen want mijn moeder heeft al half jaar onwijs veel pijn die ze niet kan verdragen. Medische oplossing is er helaas niet omdat we alleen maar horen dat er helemaal geen oplossing is voor haar. Nu leeft ze met heel veel pijn en klachten en het wordt zo alleen maar erger. Graag jullie hulp

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
10K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tip: Controleer alles van je van UWV ontvangt aan brieven etc. Ze maken nogal veel fouten nl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan weet ik een mooi baantje voor haar: Laat ze een sollicitatiebrief schrijven naar het UWV voor keuringsarts, haar ogen zullen haar werk niet belemmeren want veel hoef je niet te zien en te lopen....doen hun ook niet namelijk. Ze mogen niemand op handicap weigeren , dat is al 1 voordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn vandaag naar kliniek lange voorhout geweest en de dokter was gewoon verbaasd en boos over de uitslag van UWV. Hij zei ook "als jij bij mij zou komen solliciteren zou ik je niet kunnen aanemen want je kan niks". We hebben volgende week weer een afspraak bij hem en dan neemt hij een bedrijfsarts mee om haar te laten controleren. Ik heb ook geprobeerd steungroep te bellen maar was blijkbaar te laat, ze zaten in een vergadering morgen weer een kans. Het is gewoon de manier waarop je wordt behandeld daar. is gewoon niet normaal zonde. Ben hem alleen vergeten deze link te geven zodat hij mee kon lezen helaas.

Antwoorden (8)

laat haar artsen verklaringen schrijven en stuur deze naar het uwv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle verklaringen waren al aanwezig we hadden alle raporten al aangevraagd en alles laten doorsturen naar UWV
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hebben haar artsen wel verklaard dat ze niet in staat is om te werken?
Toen ik zelf nog 10% zicht had, ben ik ( tegen mijn zin) voor 80 tot 100% afgekeurd, ik hoefde zelfs niet meer gekeurd te worden door de keuringsarts van het uwv, omdat de situatie voor de arts wel duidelijk was, ik weet niet hoeveel zicht je hebt met -18, maar dat zal niet veel meer zijn. En als dat toch meer is, lijkt me haar situatie met die andere klachten even lastig om te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hebben ze niet gezecht nee nadeel voor ons natuurlijk maar we hebben we genoeg rapporten die wel kunnen bewijzen dat ze met deze situatie niet kan werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet aarzelen, protest aantekenen en desnoods een advocaat erbij halen, of hulp zoeken via een rechtswinkel o.i.d
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even wat aanvulling ze zegt wel dat de dokter van Kliniek lange voorhout wel de fotos van haar heup zag en dat ze hier zeker op afgekeurd zou worden en dat ze dit moesten geloven. anders wist hij het niet meer als ze niet afgekeurd zou worden. We gaan dus nu gewoon Medische dossier opvragen en dan CSV/me inroepen. Dit probleem heb ik daar ook voorgelegt. En dan gaan we in hoger beroep m.b.v. een rechtsbijstandorganisatie "www.steungroep.nl"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed, de aanhouder wint.
Kijk eens of je via de huisarts ergens om een second opinion kunt vragen die dan kortgesloten wordt met die UWV-arts.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het UWV is een verzekering. Zij zullen een terminale bij wijs van spreken nog niet afkeuren omdat iemand nog kan adem halen en dat ook zeker nog bruikbaar is in de maatschappij waar je als 100% functionerende nog geen eens een normale baan kan vinden. Je kan met haar naar de huisarts gaan, en dan ga je weer een medische molen in. Je kan ook eens een bezoekje brengen aan www.vermoeidheidscentrum.nl. Ze klinkt ook heel moe namelijk. Deze instelling keert je binnenste buiten. Hoe somberder je bent, hoe rotter iemand zich voelt. Misschien als haar klachten erkent worden, en zij hiervoor passende medicatie krijgt ( dan bedoel ik bv carnitine voor spierkracht- dit helpt bij mij tegen de eeuwige verzuring in mijn benen als ik de trap op loop, of iets moet tillen met mijn armen, de pijn is een stuk minder), dan is het ook makkelijker vol te houden in het leven. Ik herken wel een aantal klachten, en het kan te maken hebben met bv CVS /ME. Misschien heb je er iets aan. Ga er alleen van uit, dat als er ergens geld bespaard of geld verdient kan worden, het is commercieel, dan delf je als klant vaak het onderspit...Zo is het, dus moet je het gaan gebruiken , zoals die vermoeidheids kliniek bv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp ik het goed, dat je bedoelt dat, omdat je geen uitkering krijgt je maar gebruik moet gaan maken van voorzieningen als een soort genoeg doening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, als je geen "label"hebt, of zichtbaar ziek bent, dan wordt je in deze maatschappij amper serieus genomen. In combinatie met geldwolferij, is het leven er niet leuker op als je met jezelf loopt te tobben, en ook geen erkenning krijgt. Dus gewoon een andere instantie inzetten om je punt te maken. Meeste wordt vergoed door de ziektekostenverzekeraar. Onderste steen boven krijgen. Ze zullen namelijk ook niet voor JOU en MIJ gaan onderzoeken waarom iemand er zo aan toe is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok snap nu je punt. Het is idd zo hoor zal het niet tegen spreken, helaas zijn mensen zoals de vragensteller zijn/ haar moeder de dupe van het veelvoudig misbruik dat er gemaakt is en wordt van onze sociale voorzieningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe meer aandeelhouders, hoe minder ruimte voor de zuiverheid van het eind product. Door van alle grote bedrijven, aandeelhouders bedrijven te maken, heeft de hebzucht gewonnen van de menselijkheid. Het misbruik wordt gewoon in de hand gewerkt.. al die regels zijn bijna niet meer op te volgen. Er worden zoveel onredelijke geldbedragen ge eist van het volk, dat ik wel snap dat mensen het willen ontduiken. Gekke is dat de rijken wel 5,5 % rijken zijn geworden vorig jaar..... Mijn hypotheekrente is van 4,5 naar 5,5 gegaan.... ik hoop dat ze er plezier van hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap jullie wel ik ken ook wel mensen die onterecht uitkering via UWV krijgen terwijl ze 100% kunnen werken. Maar mijn moeder is, ze is gehandicat vanaf haar geboorte ze heeft heup afwijking daar heeft ze veel klachten van naarmate ze wat ouder wordt maar dit verdiend zij niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan me juist zo boos maken @Isow, jouw moeder is iemand die wel een uitkering verdient. Maar door degene die wel zouden kunnen werken is er niet genoeg geld meer. Ik hoop dat je met de gegeven tips wat kan voor je moeder.
Ik heb het zelfde door gelopen.
Medisch dossier opvragen en in hoger beroep gaan. Zo'n persoon die dan de "keuring" doet, zal wel inzien dat dit echt niet kan. Was bij mij precies het zelfde.
Chronische long en rugklachten
Zit in rolstoel of scootmobiel en nog zeggen ze bij UWV in assen, u gaat maar weer aan het werk.
In hoger beroep in Groningen geven ze me gelijk en wordt volledig afgekeurd. Gewoon je poot stijf houden en EVT erger doen overkomen. Maar in dit geval is dat denk ik niet nodig.
Suc6 er verder mee.

Toegevoegd na 2 uur:
Wij hebben toen èn het medisch dossier UWV èn het medisch dossier ziekenhuis en huisarts opgevraagd en we hebben ons zelf verweerd. Daar hebben we geen advocaat of dergelijk bij nodig gehad. Ze geven je de kans om in beroep te gaan, dus grijp die kans.
Je moet de boel natuurlijk niet te veel aandikken. Daar prikken ze doorheen. Je moet eerlijk zijn en zeker overkomen.
Ik wens jullie heel veel sterkte en suc6 met jullie evt hoorzitting. Laat mij even weten hoe het afloopt, want ze willen mensen idd veel te snel weer aan het werk hebben. "omdat het de samenleving te veel geld kost", alsof wij hier voor gekozen hebben !

Toegevoegd na 3 uur:
Het klopt dat je deze schriftelijk moet aanvragen. Geef in je verweer duidelijk aan wat de medische beperkingen in de praktijk betekenen. Dus, ze kan 5 kg tillen volgend UWV-arts, als ze dit 5 x moet doen is dit wel 25 kg totaal. En geef dan ook aan wat dit met haar lichaamelijk doet, dus, hoe lang ze dan moet rusten/ liggen om dit weer te boven te konen. Geef aan wat dingen die ze doet, voor gevolgen daarna met zich meebrengen.
Het kan overigens ook nog zo zijn, dat het ziekenhuis geld vraagt voor het dossier. Dit mogen ze doen, mits het natuurlijk niet te veel is. Wij hebben geloof ik €5,- betaald voor de kopieën van het dossier.
Suc6 met het uitspitten van alle medische termen ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En heb je ook een advocaat moeten regelen om in hoger beroep te gaan dan gaan wij daar maandag aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben gebeld daar deden ze beetje moeilijk over uiteindelijk hebben ze gezecht schriftelijk brief schrijven en dan krijg je pas de medische dossier van UWV maandag gaan wij zoiezo alle dosiers van dokter en ziekenhuis opvragen wij laten het hier niet bij zitten en ik laat jullie weten hoe het gaat aflopen maandag. Je hebt de dokter dossiers dus vergleken met de dossiers van UWV en zo in verweer gegaan en de tweede kans gepakt? Ik verzamel alle informatie nu zodat ik maandag direct aan de slag kan gaan
ik zou het er niet bij laten zitten. Gewoon bezwaar maken want ze proberen iedereen uit de uwv te knikkeren met zgn onderzoekjes. Laat haar medisch dossier zien hoe ze er werkelijk aan toe is of laat er 1 opstellen door haar doktor want dit is onmenselijk. Heel veel succes en sterkte met je moeder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga met deze brief en je moeder naar haar huisarts en (als die over een betere bril beschikt dan de arts van UWV) laat die contact opnemen met de arts van UWV, of laat je door de huisarts doorverwijzen naar een specialist en die contact op laten nemen met UWV......zijn ze nu helemaal!!!

Mocht die weg te lang zijn dan kan je altijd nog een goede brief schrijven en die opsturen naar de minister van sociale zaken, vraag of je moeder haar gezicht eens bij hem mag laten zien en of hij haar geschikt vind om te werken. (Dreig ermee bij UWV).

Succes en sterkte met je moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hebben we al gedaan we zijn naar de beste specialisten gegaan maar ze krijgt een bril waarvan je denkt jeetje dat ding is DIK. Ze heeft nu van visio specialist in leiden een pc gekregen die de letters van teksten groot op scherm weergeeft dat is de enigste oplossing voor haar. we gaan kijken wat er met de tijd gaat gebeuren ze heeft nu al dagen stress, slaapt niet eet moeilijk. Ze zou ook nog geopereerd worden aan haar nek dat wilt ze nu ook niet meer laat het maar zitten zegt ze. Dokter zei ook laat maar zitten nu eerst UWV afronden dan de operatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huisarts of een eigen specialist kan weinig tot geen invloed uitoefenen op de beoordeling door het UWV. Zinniger is om bezwaar te maken, en inderdaad kan een advocaat daarbij behulpzaam zijn. De minister van sociale zaken doet NOOIT uitspraak over individuele gevallen. Zo werkt het nu eenmaal niet. Als je het ministerie aan zou schrijven hierover, krijg je heel simpel een brief terug waar instaat dat de minister hier geen uitspraken over kan doen. Overigens gaat niet de minister, maar de staatssecretaris over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, en geldt daar precies hetzelfde voor.
Alvorens u schriftelijk bezwaar maakt moet u uw bezwaar met redenen omkleden en laten onderschrijven door de behandelend artsen.
Ook kunt u om een medisch paspoort vragen aan uw arts mbt de gebruikte en de te gebruiken medicijnen.

Door alle ellende bestaat de mogelijkheid dat u dit allemaal psychisch niet meer aan kunt, die pijnlijke ongemakken en de medicatie of behandelingen daarvoor.

Daarvoor kunt u zich via uw huisarts laten doorverwijzen naar een psycholoog, en zit het dieper naar een psychiater.
De mogelijk bestaat dat u antidepressiva krijgt voorgeschreven die een conflicterende werking kunnen hebben op andere medicatie.
In dat geval vraagt u om een vervanging daarvan.
Bij voorkeur Oxazepam oid.
Bij die medicatie bent u al niet geschikt om waar dan ook te werken. (ook al heeft u bv een sollicitatieplicht.)

Gewapend met een dik dossier stapt u de volgende keer met een vakbondslid (of iemand van maatschappelijk werk oid) naar een medIcus van het UWV.
Schrijf uw belangrijke vragen op en evt kant en klare antwoorden. Sommige mensen slaan direct dicht bij een arts.

(ZOWEL VOOR EEN GEWOON BEZOEK, ALSMEDE VOOR EEN HERKEURING.)

Bedenk dat uw houding en uw uitspraken omtrent uw bezigheden of hobby ook debet kunnen zijn aan de beoordeling van een keuringsarts.

Bijvoord u springt als een veer op als u aan de beurt bent en volgt de arts als een speer.

Of u praat 5 kwartier in 1 uur over uw hobby en andere bezigheden, waaruit kan blijken dat het zo,n vaart niet loopt met uw evt mankementen.

Bedenk dat de artsen voor elkaar kunnen observeren
als u in een wachtkamer zit. (ook in de centrale hal)
Ook kunnen zg andere mensen in de wachtkamer observanten zijn.

Dus stap als een zielig wrak het UWV binnen en blijf die houding houden totdat u weer buiten staat en het gebouw niet meer in beeld is.
En sta er op dat ze u serieus nemen en grondig onderzoeken.

Sterkte en beterschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar wat een vreemd advies om te vragen om oxazepam omdat je dan bij voorbaat niet zou kunnen werken. Dit is a) niet waar, b) oxazepam is absoluut geen vervanger voor antidepressiva, c) verslavend, en d) is het advies om dit soort middelen altijd maar kortdurend voor te schrijven (het wordt dan ook in verreweg de meeste gevallen niet meer vergoed) en e) is het heel, heel vreemd om iemand aan te raden oxazepam te gaan gebruiken terwijl er geen sprake is van ernstige angststoornissen of dusdanige problemen dat zoiets nodig zou zijn.
Bezwaar indienen is de enige weg. Je zult dan aan moeten tonen dat de FML (die lijst waarop staat wat zij allemaal kan, dus hoe vaak zij kan reiken in een uur, hoe zwaar ze kan tillen, etc.) niet klopt. Aantonen dat geselecteerde functies niet mogelijk zijn zónder dat je inzet op onjuistheid van de FML, is zo goed als kansloos.

Bij het UWV gaat het om wat je ondanks je beperkingen nog kunt doen. De mate van klachten en pijn is dus niet zozeer relevant, maar het gaat om aantoonbare beperkingen, en de functies die overblijven wanneer je op een rijtje zet wat iemand met dergelijke beperkingen nog wél kan. Vervolgens wordt gekeken hoeveel iemand in die functies nog zou kunnen verdienen, en aan de hand van het verschil tussen dat loon en het oude loon, wordt het arbeidsongeschiktheidspercentage berekend. Het gaat dus, concreet, om inkomstenderving.

UWV maakt fouten, niet zelden zelfs. Dus als je vindt dat de FML niet klopt, moet je absoluut bezwaar maken. Je zult wel heel concreet moeten zijn. Een argument als: "ze heeft zoveel pijn en ze kan bijna niet lopen", zegt weinig in deze wetgeving. Iemand die bijna niet kan lopen, kan immers zittend werk doen. En pijn is niet per definitie beperkend. Dus niet kunnen lopen of nauwelijks kunnen tillen zullen op zichzelf geen arbeidsongeschiktheid opleveren: functies als telefoniste/receptioniste of callcentermedewerker zijn er genoeg. Je zult dus heel duidelijk moeten maken waarom zij vanwege haar aandoening niet allerlei handelingen kan verrichten die voor werk wél nodig zijn.

Mbt het medische deel: wanneer er geen medische behandeling meer mogelijk is die zich richt op de oorzaak van haar pijn, en de pijn niet onder controle te krijgen is met pijnstillers die de huisarts voorschrijft, ligt een verwijzing naar de pijnpoli voor de hand. Daar zitten de echte specialisten in de behandeling van pijn, die vaak nog heel wat meer mogelijkheden hebben dan de huisarts zo kan verzinnen.

Als je van plan bent om bezwaar in te dienen, let dan op de bezwaartermijn!