Is iets ook plagiaat als je iets in je eigen woorden zet?

Als jij voor je boekverslag delen van een samenvatting van het internet in je eigen woorden zet, maar ook veel van jezelf toevoegt en de bron vermeld denk je dat dan wel of niet mag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Het beste antwoord

Als je delen gebruikt en daarnaast je eigen woorden, dan is dat geen plagiaat. Als je ook nog de bron vermeld kan iedereen controleren dat je alles in je eigen woorden verteld. Geen probleem dus.

Een schrijver van een documentaire maakt natuurlijk ook altijd gebruik van andere boeken en interviews. In principe is dat hetzelfde.

Geen probleem dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Je hebt me goed geholpen ;)

Andere antwoorden (5)

Als je de bron vermeldt en het bij korte citaten houdt dan mag dat. Helemaal als je er een samenvatting van maakt.
AWM
14 jaar geleden
Nee als je het in eigen woorden zet is het nooit plagiaat...
ook zonder bron... Maar dan wel ECHT in eigen woorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, dit klinkt bekend: hebben jullie een plagiaatdetector op school of een docent met een goed geheugen? Indien allebei niet > gewoon iedere zin ombouwen, zinnen samenvoegen, in andere volgorde zetten en uiteraard de opmaak zodanig veranderen dat het onvergelijkbaar is met het origineel. Dan is het zeker weten geen plagiaat meer, en is vrij leuk om te doen ;) Neem geen risico's: overdoen zuigt big time. En veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je de bron niet vermeld. Je moet altijd vertellen waar je het vandaan heb. Als je het in je eigen woorden zet, dan vermeld je de bron aan het einde van de paragraaf/hoofdstuk/werkstuk. Als je het niet in je eigen woorden zegt, dan citeer je en dan moet de bron er direct achterstaan. Ook moet je dan met leestekens aangeven waar het citaat begint en eindigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag inderdaad wel, maar het is wel heel belangrijk dat je je eigen woorden gebruikt en ook echt iets van jezelf toevoegt. Dat is toch ook veel leuker, dan leer je er zelf ook nog wat van. Overschrijven is ook saai!
En altijd je bronnen vermelden.