Wat voor boete als je rijdt direct nadat je geslaagd bent?

Als je je praktijkexamen met succes hebt afgelegd en een paar uur later in de auto stapt, wat voor boete kun je dan krijgen?

Krijg je een boete voor het rijden zonder geldig rijbewijs of een boete voor het niet kunnen tonen van je rijbewijs? Het feit dat je een rijbewijs behaald hebt, staat namelijk vrij snel in het systeem van de RDW.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
86K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn vrouw heeft in zo'n geval haar eerste lantaarnpaal plat gereden. Gelukkig is er toen geen politie aan te pas gekomen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
geachte ik ben het niet eens hoe ned omgaat met behalen van rijbewijzen , kijk om ons heen .mijn partner heeft rijbewijs gehaald afgelopen jan in Duitsland . In Duitsland, heeft de exsiminator altijd al het rijbewijs bij zich , op moment dat je geslaagd bent , ben je ook geslaagd deze schrijft dan met een stift de data op het rijbewijs dat je daadwerkelijk geslaagd bent , ( wordt binnen 2 uur aangemeld in de databank )men meent in Duitsland , dat de geslaagde niet opdraaien kan als een pasje nog eerst dagen op zich laat wachten , je bent geslaagd en van af dat moment wettelijk beschikbaar om auto te rijden . niet minder en niet meer dan de werkelijkheid .ik ben zelf nu ook geslaagd maar moet meer dan een week wachtte op het rijbewijs pasje , onzin . ik heb bij als vele die geboren zijn in der jaren 60 en 70 een brommer certificaat gelijk pasje aan rijbewijs , laat de exsiminator toch gewoon hier op de dat invullen dat men geslaagd is, en op moment dat je rijbewijs week later ophaald ,wordt je brommer certeficaat toch ingenomen .maar zo geef je de persoon die geslaagt is ook gelijk zijn behaald aandeel en wel dat hij geslaagd is om auto te rijden , dan kan het niet zo zijn dat je gestraft wordt om dat de gemeente zo lang nodig heeft voor een pasje te maken . op moment van de aanvraag examen rijbewijs b en de dat bekend is kan een rijbewijs al bestelt worden .waar om moeilijk doen . in Duitsland werkt dit al sinds geheugenis .
daar bij als men je aanhoud met je brom certificaat maar met de geslaagde info cq data dan kan politie deze opvragen . want zo dra je bij CBR bekend bent dat je rijbewijs hebt sta je in de gezamenlijk databank voor personen met een rijbewijs .dit is iets om over na te denken toch . iedereen wil toch als hij /zij geslaagd is gelijk auto rijden, als ik na de bakker ga en een brood koop ,zegt men ook niet komt u over 7 dagen maar terug dan is uw brood klaar.ps men vermeld hier onder dat geen rijbewijs hebt na het slagen maar een rijvaardigheid bewijs , wat dan , ook dat krijg je niet overhandigd als je gelaagd bent de ned regels in verkeer slaan echt door . mvg

Antwoorden (6)

Je hebt op het moment dat je geslaagd bent nog geen rijbewijs maar een rijvaardigheidsbewijs.

Pas als de gemeente het rijbewijs heeft verstrekt heb je een rijbewijs.

Je hebt dus geen geldig rijbewijs en pleegt geen overtreding maar een misdrijf, de boete hiervoor wordt bepaald door de officier van justitie, er bestaat een mogelijkheid dat je naast de boete een ontzegging rijbevoegdheid krijgt voor een bepaalde duur.

Bij de hoogte van de boete maar te denken aan tenminste 150Euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerste keer voor rijden zonder rijbewijs is 270 euro (personenauto).
Je hoort het rijbewijs in je bezit te hebben. Je kunt dus een boete krijgen voor het rijden zonder geldig rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is al wel eens eerder gesteld volgens mij, maar om antwoord te geven op je vraag
Je krijgt een boete opgelegd en rijontzegging voor 3 jaar meen ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een geldig rijbewijs dien je, net als het kentekenbewijs, ten alle tijden bij je te hebben in de auto. Als je staande gehouden word moet je die kunnen tonen.

Je zou er goed aan doen te wachten met rijden totdat je dat roze papiertje/pasje hebt opgehaald bij het gemeentehuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijden zonder rijbewijs. Je hebt het nog niet, je bent alleen geslaagd voor je rijexamen. Pas als je een geschikte pasfoto aanlevert, alle gegevens gecontroleerd zijn, er een stempel van de burgemeester instaat én je je netjes legitimeert bij het afhalen, heb je een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt dan nog geen rijbewijs. Je hebt pas een rijbewijs vanaf de datum van afgifte. Dit is meestal ook de dag van ophalen. Je zal dus ook een bekeuring krijgen voor het rijden zonder rijbewijs. Dit is in eerste aanleg 270 euro maar wordt duurder als je vaker gepakt wordt.

Ook zal de verzekering na een evt ongeval bij jou aankloppen om hun geld terug te halen. Je bent namelijk niet in het bezit van een rijbewijs, dus voldoet niet aan de polisvoorwaarden en valt dus niet in de dekking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je geslaagd bent en je hebt het slagingsformulier op zak en het kunt tonen mag je rijden. Toen ik pas was geslaagd werd ik een keer aangehouden en toonde de politie het en zei dat me rijbewijs klaargemaakt werd en lieten me toen gaan.