mag je een schadevergoeding aanvragen je psychiater?

voor een verkeerde diagnose ben ik lang ziek gebeurd, maar van andere kant ben ik niet.
door hun fout ben ik mijn familie, vrouw, kind, huis, werk kwijt.
ik was schizofrenie, achterdochtig volgens mijn psychiater en psycholoog.
wie kan mij vertellen wat ik moet doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (1)

Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp: je hebt schade ondervonden van een verkeerde diagnose, klopt dat? Wat bedoel je precies met "van andere kant ben ik niet"? Dat je niet zo ziek bent als zij dachten misschien?

Allereerst ga je ik je een advies geven: praat over dit soort dingen met je huisarts. Die kent jouw situatie en je dossier, en kan je ook uitleggen hoe dit soort dingen in elkaar zitten.

Terug naar je vraag: het stellen van een verkeerde diagnose kan heel vervelende gevolgen hebben. Maar een verkeerde diagnose betekent lang niet altijd dat de arts iets te verwijten valt. De vraag is dus waarom er in jouw situatie een verkeerde diagnose is gesteld: waren je symptomen niet heel duidelijk, is het een moeilijke diagnose om te stellen, of heeft de arts echt nagelaten om bepaalde onderzoeken te doen? Alleen in het laatste geval is de arts iets te verwijten.

Wat de wet betreft, heb je het tuchtrecht en het civielrecht, en in extreme gevallen kan het strafrecht van toepassing zijn. Als een arts fouten maakt, kun je een klacht indienen bij het medisch tuchtcollege. Daar wordt beoordeeld of de arts echt een fout heeft gemaakt, en hoe zwaar hem dat aan te rekenen is. Het tuchtcollege kan de arts een waarschuwing of berisping opleggen, of in vergaande gevallen de arts uit zijn ambt zetten: dan mag hij dus geen arts meer zijn.

Als je een schadevergoeding wilt, zul je een civielrechtelijke procedure moeten starten. Bij de 'gewone' rechtbank dus. Maar dan moet eerst duidelijk zijn dat de arts echt een ernstige fout heeft gemaakt, of ernstig nalatig is geweest, én je moet kunnen aantonen dat het leed dat jij geleden hebt, komt door de fout van die arts. Je moet dan dus aan kunnen tonen dat als die fout niet was gemaakt, jij je familie, huis en werk nog gewoon zou hebben. In de praktijk zal het in bijna alle gevallen onmogelijk zijn om zoiets aan te tonen.

Daar komt bij dat ook het medisch tuchtcollege een arts niet snel veroordeelt. Dan moet er echt een grove fout zijn gemaakt, en moet het duidelijk zijn dat het niet gaat om een inschattingsfout die elke psychiater in een dergelijk geval had kunnen maken.

Samengevat zou de weg dus zijn: medisch tuchtcollege, en daarna eventueel een civielrechtelijke procedure. Maar de kans dat je op deze manier een schadevergoeding zult krijgen, acht ik zeer klein.

Ik vermoed dat Nederlands niet je moedertaal is, klopt dat? Als je iets niet begrijpt van wat ik vertel, vraag dan gerust om uitleg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+