Heb een n ul uren contract, heb ik recht op een vast aantal uren?

Ik werk vanaf juli 2011 bij een kinderopvang met een nul-uren contract. in nov/dec hebben ze me een min/max contract aangeboden van 20-30 uur. die heb ik toen geweigerd omdat ik zo flexibel mogelijk wou werken.

Nu ben ik bang dat het werk terug loopt, ik heb ergens gelezen dat ik recht heb op het gemiddelde aantal uren per week, die ik de afgelopen 3 maanden heb gewerkt?
klopt dit? En wat zijn de voorwaarden? in de coa kan ik niets over vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Dit klopt! Bij een nul-uren contract (ook wel contract op oproepbasis) moet je daadwerkelijk opgeroepen worden om te komen werken.
Indien je ingeroosterd wordt en je dus zelfstandig naar je werk komt en als je elke week een bepaald aantal uren werkt, heb je automatisch recht op dat aantal uren. Als je het vraagt ivm een WW-uitkering zullen deze idd uitgaan van dat gemiddeld aantal uur, aan de andere kant zullen hun je waarschijnlijk de WW-uitkering weigeren aangezien je namelijk na die 3 maanden automatisch een vaste aanstelling hebt (wettelijk gezien) en ze je dus dan niet zomaar mogen "ontslaan" en daar eerst de gehele ontslag procedure voor moeten doorlopen. (Dit weet ik uit eigen ervaring)

Ik snap echter niet waarom je dat contract toen geweigerd hebt (dit kan tegen je werken) want je werkgever heeft je netjes een contract aangeboden omdat ze je blijkbaar ook dat werk konden geven. En vervolgens heb jij gezegd dat je dat niet wil, daar zou wel eens een kink in de kabel kunnen zitten (weet niet of dat zo is) ivm het automatisch overgaan naar een vaste aanstelling.

Vanuit je werkgever gezien, tja had deze je beter kunnen melden dat ze dan iemand anders zouden zoeken, omdat ze je bepaalde verplichtingen hebben, waarbij een nul-uren contract in deze dus niet het juiste contract is.

Dit is trouwens geen CAO-regelement, maar een wettelijk regelement!!

Misschien dat je met je baas kan overleggen dat je overhaast beslist hebt en dat je toch graag het contract wilt tekenen indien dat nog mogelijk is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eventueel kan je ook naar het juridisch loket gaan om daar informatie over in te winnen. Heb je een rechtsbijstandsverzekering is dat ideaal voor dit soort informatie opvragen. Heb je weinig inkomen en een advocaat nodig, kun je daar een toevoeging voor aanvragen en betaal je naar inkomsten.
sterredag
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een reden dat ik die min/max contract had geweigerd was dat ze me minder uren aanboden. Ik werk(te) vaak 36 uur per week en soms weleens 45

Andere antwoorden (1)

Je moet gaan werken als je werkgever je oproept. Je werkgever hoeft alleen de uren die je werkt aan je uit te betalen, maar als je een contract van maximaal 15 uur in de week hebt zonder vaste werktijden, dan moet je minimaal drie uur per oproep krijgen uitbetaald. Er is geen afspraak gemaakt over het aantal uren dat je minimaal werkt. Na verloop van tijd moet je werkgever je loon voor een aantal uren doorbetalen. Dit is na een half jaar, maar de cao kan daar uitzonderingen op maken. Vraag dus altijd de cao-tekst als de werkgever na een half jaar door wil gaan met een nul-urencontract. Hoeveel uren je dan doorbetaald moet krijgen, ligt aan het aantal uren dat je de drie maanden daarvoor gemiddeld werkte.