Wie heeft het ouderlijk gezag als de belgische vader het in belgie geboren kind alleen erkend heeft?

Ouders zijn nooit getrouwd geweest, moeder heeft nederlandse nationaliteit en kind woont in nederland met nederlands paspoort.

Toegevoegd na 23 minuten:
Dat is mijn punt. Belgie heeft een andere wetgeving daarin als Nederland. Maar welke wet wordt er aangehouden in dit geval?

Toegevoegd na 1 week:
Het antwoord is dus blijkbaar in dit geval het volgende:

Het Haags Kinderverdrag bepaalt in grensoverschrijdende gevallen het volgende. Het recht van het land waar de minderjarige het hoofdverblijf heeft is van toepassing. Voor wat betreft het gezag is het dus van belang waar hij hoofdverblijf had direct na zijn geboorte, althans ten tijde van de erkenning.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Antwoorden (2)

Wettelijk gezien beide ouders, vader heeft net zoveel rechten als moeder zolang een rechter het gezag over het kind niet aan één der beider ouders of een andere voogd heeft toegewezen.

De nationaliteit van de ouders en / of kind is niet van belang.

Toegevoegd na 19 minuten:
Daar jou kind in België is geboren en vader de Belgische nationaliteit heeft het kind ook de Belgische nationaliteit als daar het kind opgenomen is in het geboorteregister.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wanneer ouders niet getrouwd zijn en ook geen geregistreerd partnerschap hebben, krijgen ze niet automatisch het gezamenlijk ouderschap.
Alleen de moeder heeft het gezag. Wanneer ze samen het gezag willen uitoefenen, moeten ze daartoe een verzoek indienen bij de rechtbank. Voorwaarde is dat de vader het kind heeft erkend.

Toegevoegd na 4 uur:
Als de moeder de geboorteakte van haar kind wil laten inschrijven in Nederland, moet ze deze eerst laten legaliseren. Dit kan in Den haag.

Als het land, waar de geboorteakte is opgemaakt, is aangesloten bij het zogenaamde apostilleverdrag, volstaat een stempel op de akte. De akte hoeft dan niet door de Ned. diplomatieke vertegenwoordiging te worden ondertekend.
België is hierbij aangesloten en heeft dus een apostilleverdrag met ons land.

Kijk eens voor uitgebreide regelgeving hier;
http://www.minbuza.nl/producten-en-diensten/burgerzaken/legalisatie-van-documenten/landeninformatie/b/belgie.html

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-erkenning-en-gezag/legalisatie-van-buitenlandse-geboorteakte
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, en het kind krijgt de nationaliteit van het land waar het geboren is.
amc
12 jaar geleden
Een geboorteakte die in jouw geval een buitenlandse akte is, kan je gewoon laten inschrijven in de burgerlijke stand bij de gemeente in Nederland waar je woont,'nádat hij eerst gelegaliseerd is.
Het is uiteraard niet verplicht, maar wél handig als jij of je kind ooit eens een uittreksel nodig hebt voor een aanvraag ofzo. Je hoeft de akte dan niet eerst aan te vragen in het buitenland en dan alsnog laten legaliseren.
Als jij hier gewoon woont, leeft, werkt mét jouw kind en je hebt nooit een geregistreerd partnerschap/huwelijk met hem gehad, hoef je geen toestemming van hem te hebben om jouw kind hier in te schrijven. Vraag maar eens na in het gemeentehuis ofzo hoe de gang van zaken is hieromtrend.