Hoe zie je het verschil tussen een echt pistool en een nep pistool?

Als ik opsporing verzocht kijk hoor ik slachtoffers soms zeggen: "ik zag dat het een nep wapen was dus ...". Waar kan je dat aan zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Het beste antwoord

Een bij wet toegestaan "nepwapen" is voorzien van een rode loopuiteinde, ook is vaak de loop dicht.

Of het "nepwapen" is van een dergelijke slechte kwaliteit dat het niet op een echt vuurwapen lijkt of het valt uit elkaar.

Vergeet even niet, een ding dat gebruikt wordt om iemand te bedreigen is geen nepwapen maar een wapen.

Voorbeeld:

Een tak die van A naar B gedragen wordt is geen wapen.

Als je met diezelfde tak dreigt of slagbewegingen om iemand mee te slaan maakt is het een wapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je geluk hebben om het te herkennen.
SnakeEye
12 jaar geleden
Een BB gun, die je legaal kan kopen in de omringende landen, hebben vaak geen rood loopuiteinde. En deze "nepwapens" lijken sprekend op een echt wapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En die kan je niet herkennen en zijn daarom ook verboden in Nederland. Ik kan het ook niet mooier maken.